torsdag 20 mars 2008

Snöig påsk


Påsk, påsk och påsk
Jag gillar verkligen påsken. Jag gillar i och för sig alla större högtider och traditioner, och påsk råkar då såklart bli en av dessa älskvärda händelser. När jag var yngre och bodde hemma hos föräldrarna brukade påsklovet alltid gå åt till att hugga upp årets ved. Kunde vara hur tråkigt eller hur underbart som helst, beroende på väder och humör. Något som alltid var underbart var då långfredagen inföll, eftersom vi i mitt kristna hem aldrig arbetat på röda dagar. Oftast var veden dessutom klar då, vilket innebar att jag och min bror hade fyra hela dagar på oss att slöa. Ofta blev det tv-spelande från morgon till kväll. Väldigt trevligt och mysigt.

Jag gillar ju såklart påsken också för att jag förknippar den med godis. Ett påskägg fyllt med godis efter en veckas kroppsarbete är inte fel. Men när man är van vid att äta godis var och varannan dag blir det inte så speciellt. I år har jag dock föröskt bygga upp den speciella känslan igen genom att inte äta godis på flera veckor innan påsken. På påskafton tror jag att min gulliga pojkvän kommar att ha gömt ett påskägg till mig så att jag får gå på påskäggsjakt. Barnsligt och kul - perfekt :)

Snöig powerwalk
Påsken brukar ju också signalera vårens intåg. Blev visst inte så mycket med det i år. Jag drog mig länge innan jag gick ut och gick i morse, för här är runt en decimeter snö och jag har bara vanliga gymskor med mig. Trodde jag både skulle halka och bli blöt. Men jag blev faktiskt inte blöt alls! Snön var sådär torr och lätt, solen sken och promenaden blev helt underbar! Ramlade gjorde jag i och för sig ett par gånger, men det var bara för att min älskade man kom på idén att det gick att springa jättefort och sedan glida fram på snön. Hm... Jovars, det gick ju, ibland. Ibland åkte man snare på rumpan än på fötterna.

Powerwalk, 50 min, 134/158

Glad påsk, och hoppas att alla ni som vill får ett sådant här!

3 kommentarer:

Löpning & Livet sa...

Glad påsk! Ät mycket godis nu, det ska jag göra :)

Anonym sa...

Åhhh! Påskgodis... Livsfarligt, men ack så gott!

Anonym sa...

Spanx för en trevlig afton igår med god mat och kul folk! Jag har okejat Linus nu, så du vet... Skulle vara kul att hitta på nåt i Götet nångång! Ha det gött! Nu ska jag jobba...

Theresia