söndag 2 mars 2008

Det finns bara fördelar med cykel!

Pojkvännen och jag köpte en cykel idag. Jag älskar den redan.

Jag har 4 kilometer till gymmet. Lite jobbigt långt. Lite för långt att gå. Om jag tar spårvagnen in måste jag ändå gå 10 minuter för att komma till hållplatsen. Spårvagnsresan tar knappt 10 minuter. Men spårvagnarna är sällan i tid. Värst är det efter träningen då man står ute och väntar, och börjar frysa. Dessutom är man kall när man kommer hem och ska stretcha (finns inget bra stretchrum på gymmet, än). Jag tycker också det är jobbigt att behöva interagera med folk då jag är trött och bara vill hem.

Men idag cyklade jag till gymmet. Det var fantastiskt! Fördelarna var många:
Jag behövde inte lägga pengar på spårvagnsbiljett.
Jag sparade in 7 minuters restid.
Jag var lagom uppvärmd redan då jag kom till gymmet.
Jag slapp stå och vänta på vagnen efter gymmet.
Jag fick 30 minuters extra motion (144/154). Excellent.
Jag fick egentid och nervarvning under hemvägen.
Jag hann inte stelna till innan stretchen.

Men det bästa av allt var de mentala vinsterna. Att sätta sig på cykeln efter passet och ta sig hem i sin egen takt. Att dra in djupa andetag av frisk (nåja) luft. Att se himlens färger i solnedgången. Att vara själv och kunna tänka.

Jag var helt överlycklig då jag kom hem. Hädanefter blir det cykel till gymmet!

Inga kommentarer: