torsdag 13 mars 2008

Inga långpromenader i högklackat...

Det var den rekommendationen jag fick av läkaren idag. Typ. Var där för att undersöka min fot som jag lyckats skada under något träningspass för nästan en månad sedan. Trots att jag enligt mig "tagit det lite lugnt" har det inte gått över. Men speciellt lugnt har jag ju faktiskt inte tagit det. Förutom i en vecka nu då. Den enda kondition jag har tränat har varit på Cross trainern, och då ganska lågintensivt, för det är den enda träningen jag inte fått alls ont i foten av.

Läkaren trodde att jag stukat eller fått en liten spricka i ett av tåbenen. Han rekommenderade att jag skulle ta det lugnt i ett par veckor till, och sedan börja träna försiktigt. Han kollade också på mig och sa "Och sedan borde du inte gå i högklackat heller, men det kanske du inte gör", varpå han log. Undrar om det var en komplimang för att jag såg ut att vara lagd mer åt det sportiga hållet, eller en förolämpning för att jag inte såg ut att vara speciellt kvinnlig? Hm...

Till sist frågade jag om det fanns någon motion jag fick utöva. "Kanske promenader." svarade läkaren, och tillade "Men inte jätte, jättelånga promenader.". "Aha tänkte jag, en timme kan jag alltså vara ute i alla fall", men kom på att det nog ändå var bäst att fråga hur länge han egentligen menade. "Ja, mellan 20 och 30 minuter skulle jag säga var max."

Eh... tycker en läkare, som borde förespråka friskvård, att 20 minuter räknas som en "jätte, jättelång promenad"? Mycket konstigt. Ibland har man olika synsätt :)

Goodbye, lover...

1 kommentar:

Anonym sa...

Haha... knäppt... men vi har ju alla olika definition av vad som är mycket och litet och det kanske är bäst att du följer hans ård nue tt tag så att du kan återgå till det normala snabbare...