söndag 30 mars 2008

"Det smakar ju nästan som..."

Hallonglass?

Är det inte intressant hur vi försöker jämföra hälsosam god mat med onyttig god mat? De smakar egentligen helt annorlunda och är goda på väldigt olika sätt. Ändå jämför vi. Kesella och hallon smakar nästan som hallonglass, en dietchokladbar smakar nästan som en vanlig chokladbit och en jordgubbsproteindrink smakar nästan som en milkshake. Visst, kesella och frysta hallon skulle smaka ganska likt hallonglass om man tillsatte massvis med sötningsmedel - och bytte ut kesellan mot grädde...

Men det är väl på sätt och vis skönt att vi håller på så. Låtsas som att vi inte kommer ihåg hur en Snickers egentligen smakar. Det blir väl lättare att hålla oss i från den då. Ändå blir det lite löjligt om man har båda alternativen framför sig och faktiskt känner skillnaden.

Kanske blir inte de onyttiga godsakerna faktiskt inte lika goda för oss då vi märker vad de gör med våra kroppar, och hur vi mår om vi äter för mycket av dem. Kanske är det lite därför vi höjer de nyttiga alternativen till skyarna. Kanske beror det på hur gärna vi vill att de ska smaka sagolikt gott.

En gång kom jag hem till en kompis överlycklig över att ha hittat en Atkins chokladbar med väldigt få kolhydrater. Jag bad min kompis, som i princip dagligen åt vanligt godis, att smaka på baren hon också. Hon tog en tugga, spottade ut den, och svarade:
- Mm, Susanna, jag förstår om du tycker att den här smakar gott, för du har inget annat att jämföra med. Men för mig, som just åt vanligt godis, smakar den här riktigt illa!
=)

Idag åt jag dock något som faktiskt smakade nästan som en Snickers på riktigt. Eller rättare sagt, så nära i smak en Snicker det går att komma på ett innehåll av 20 gram protein, 12 net carbs och 19 gram fett (inget transfett). För mig, som alltså inte har något annat sött att jämföra med, var den himmelriket. Jag testade den mittersta på bilden nedan, alltså den med smaken "Peanut Butter & Caramel". Rekomenderas starkt!

1 kommentar:

Felicitas sa...

Superbra inlägg, håller helt med! :) Men varför jämföra, varför kan man bara inte nöja sig med att det är gott?! ;)