fredag 29 februari 2008

Utspinnad

Äntligen! Hela veckan har jag längtat efter ett tufft konditionspass, och idag kom det! 45 underbara spinningminutrar fyllda av berg och intervaller. Det var tungt och det var intensivt och det var underbart.

Jag hade dock två problem.

Dels fick jag mjölksyra i benen för fort. Lite konstigt för jag är ganska stark i benen och brukar inte ha problem med dem vid andra storters konditionsträning. Men det klart, nu är det nog över en månad sedan jag körde spinning, och då har väl just de delarna av benmusklerna som aktiveras vid spinningen soffat till sig lite. Mer spinning, it is!

Dels sjunker min puls väldigt fort efter intervallerna. Jag brukar försöka ligga från 160 slag i minuten och uppåt på ett konditonspass, och i intervaller jobba mig upp på 185-190. Idag kom jag upp i de höga nivåerna, men redan efter 10 sekunders återhämtning har min puls dalat till 140-150. Så långt ner vill jag inte ha den! Idag hade vi ibland hela återhämtningslåtar på flera minuter där vi uppmanades att trampa på lugnt och med lite motstånd. Det funkade inte alls för mig. Efter en halvminut låg pulsen på 130. Nej, nej, det blev ökad fart och lite mer motstånd istället! Passet idag var ganska kort (45 min) så någon sådan ordentlig återhämtning kände jag inte att jag behövde. Kontentan blir väl då att jag inte ska slappna av så mycket i återhämtningsfaserna, för min kropp utnyttjar dem lite väl mycket. Låter det vettigt?

Nu sitter jag hemma i soffan och har druckit proteindrink och ätit några dadlar. Mm. Ett väldigt skönt sätt att starta helgen på!

Spinning, 41 minuter, 161/187

1 kommentar:

Anonym sa...

härligt att börja helgen med träning, ha en fin helg :)