söndag 24 februari 2008

Låg =(

Denna veckan har varit tung för mig. Dels har jag av någon oförklarlig anledning blivit extremt ledsen och känslosam vid flera tillfällen, utan att kunna stoppa mig själv och utan att riktigt veta varför. Jag har upplevt lättare ångestliknande känslor och börjat storgråta. Det är ganska märkligt för jag är i övrigt en ganska känslomässigt stabil människa, och det är inte ens "den där tiden" på månaden.

Veckan har också varit tung för att jag vägde mig för första gången på en månad och insåg att jag fortfarande är precis lika tung som jag var sist. Jag förtjänar bättre än så! Jag tränar hårt och varierat och jag äter oftast riktigt bra och på sätt som tidigare har fått mig att gå ner i vikt. Jag fattar inte! Jag tror att jag måste få någon kostanalys eller något för det här funkar inte.

Men jag funderar lite på p-piller också. Jag började äta sådana i gymnasiet någon gång, och vid 20 års ålder när jag ganska plötsligt började träna mycket fick jag massvis med acne. Testade krämer och dylikt men det som jag tror hjälpte mest var byte av p-pillersort. De jag bytte till har jag ätit sen dess (3 år) och det har funkat jättebra. Tills nu. Den senaste månaden (kanske i kombination med lite hårdare styrketräning) har jag börjat få acne igen. Dessutom har jag ju som sagt mycket svårt att gå ner i vikt, och sedan har vi ju mina humörsvängningar. Jag tror att jag ska boka tid hos en gynekolog och prata om huruvida jag borde byta sort.

Det är skit att må som jag gör nu iaf. Jag får attacker där jag bara ligger och gråter , och fattar inte varför...

4 kommentarer:

Anonym sa...

Låter rätt pissigt det där... Varför du blir oförklarigt ledsen kan jag inte svara på. Vi är alla människor och man kan inte ligga på en stabil nivå jämt, jag tycker själv att jag är stabil men kan också få ångestkänslor ibland som gör att jag reagerar lite som du.

Vad det gäller kosten så bör du nog analysera den lite extra. Gör du verkligen av med så mycket kalorier som du tror? Är ditt intag så lågt som du tror? Det är just sär de flesta som försöker gå ner i vikt brister. Man tror att man förbränner jättemycket för att man tränar så mycket men i själva verket kanske det inte är så.
Sen är det viktigt att analysera sin kost så man får i sig av alla näringsämnen. Jag märker på mig själv att när jag drar ner ordentligt på fettet i min kost så går jag upp i vikt. Även om jag käkar och tränar bra i övrigt. Kroppen måste få av allt för att fungera optimalt.

Det kan nog vara mycket bra att kolla upp p-pillerna. Jag slutade med mina i höstas efter att ätit dem i 7 år och känner mig mycket mer mentalt som mig själv att vara utan. Det finns ju faktiskt andra alternativ..:)

Lycka till, fröken!
Kram!

Susanna sa...

Andra alternativ som gör att man tror att Gud straffar en ;) Haha, skojar bara. Ska till gynekologen i nästa vecka och prata lite.

I övrigt brukar det funka bäst på mig att dra ner lite på kolhydraterna då jag vill gå ner i vikt. Ska fortsätta med det i några veckor till tänkte jag, och om inte det ger resultat ska jag kosta på mig en riktig kost och träningsanalys.

Massvis med kramar tillbaka!

Anonym sa...

Hahaha... mm ungefär så... fortfarande förbannade på den där Gud. Om du har god hand med henne kanske du kan ta upp mina problem vid näste fika...

Mela sa...

Säg till om du behöver/vill ha hjälp med en kostanalys! Jag har precis gjort en till Nike (nikes-jakt.blogspot.se). Och sen syns vi ju på Blogger Boot Camp!