söndag 17 februari 2008

Fördelar med en vit helg

Nej jag ska inte gå in på alla långvariga hälsovinster som kan göras genom att hålla sig borta från alkohol. Däremot reflekterade jag just över alla de kortvariga vinster jag gör genom att inte festa. Om jag hade gått ut igår hade hela lördagen blivit så mycket kortare, för att inte tala om söndagen. Jag hade förvisso varit uppe mycket längre på lördagskvällen än jag brukar, men jag hade absolut inte fått något vettigt gjort. Om jag hade planerat att gå ut hade jag först under dagen igår behövt ställa mig i kö på systemet. Redan vid fyratiden på eftermiddagen hade jag känt att det inte var lönt att göra något mer vettigt under dagen, och antagligen lagt mig på soffan fram tills dess att det blivit dags att duscha och göra sig i ordning. Hela den processen hade tagit runt 1 ½ timme. Därefter hade det burit av till någon förfest där jag hade hällt i mig ett X antal kalorier. Visst, jag försöker dricka torrt vitt vin alternativt vodka blandat med lightläsk, men det hade ändå blivit en hel del extra energi. Dessutom hade alkoholen påverkat mitt blodsocker såpass att jag känt mig hungrig och extremt sugen på de snacks som antagligen funnits på förfesten. Till råga på allt hade mitt underbara benpass till stor del blivit ogjort genom alkoholens påverkan på min kropp. Sen har vi såklart pengafrågan, den ska vi inte ens tala om. Sprit, taxiresor, inträden, shots...

Jag hade sovit långt in på söndagen, och därtill varit slö hela dagen. Jag hade absolut inte kunnat koncentrera mig på något mer intellektuellt stimulerande än "Mannen som kunde tala med hundar". Mitt blodsocker hade varit i botten då jag vaknade, och jag hade varit sugen på snabba kolisar och fett hela dagen.

Men, nu blev det inte så! Under denna helgen har jag totalt druckit två glas rödvin. Det känns faktiskt väldigt skönt! Jag har en hemsk hemtenta att arbeta med, och jag fick faktiskt mycket undanarbetat igårkväll samtidigt som min kille och hans kompis förfestade i rummet bredvid. Dessutom har jag kunnat skriva en hel del nu under förmiddagen, medan killen ligger slagen i sängen ;)

Det är så skönt att känna att man har kunnat få en hel del skolarbete gjort. Planen är att blir någotsådar klar idag, för imorgon åker jag nämligen till mina föräldrar på landet. Det ser jag väldigt mycket fram emot. Många promenader och joggingrundor i solskenet, ett par ridturer och någon kompisträff. Längtar...

6 kommentarer:

Em Löfgren sa...

jag instämmer! är verkligen ingen partyprinsessa, det blir typ max 4 gånger om året! haha! tycker det r alldeles för jobbigt och jag är rädd om mina helger !De är korta redan som de är!

Anonym sa...

Känner igen det där, hela helgen blir ju egentligen sabbad när man festar. Fast ofta är det ju värt det. ;) Inte när man ligger helt utslagen och bakis dock.

Anonym sa...

Men hallå!!! Var är den Susanna jag känner och som jag pluggade med i 1½ år?? Inte stannade hon hemma och pluggade när det bjöds till fest inte...;)

Anonym sa...

Ja, visst blir man. Ser alldeles underbart ut! :) hoppas du får en fin vecka :)

Susanna sa...

Emelie - ja visst vinner man massivs med tid. Helgerna är heliga!

dk - Jo visst är det värt det, ibland iaf. Fast även om man säger att man ska ta det lugnt brukar det ju dessvärre sluta med att man ligger utslagen dagen efter ändå ;)

Julia - Ja du Julia, jag har ju inte din underbara övertalningsförmåga i min närhet längre ;) I've gone soft! Men snart ska jag upp till Skövde igen, och då ska jag inte ha hälsohelg, jag lovar. Jag ska dit på Gaysittningen, och kanske en gång till innan dess. Grattis till Combatplatsen! Har du pass på lördagar också? I så fall hade det varit jättekul att bli insmugglad på Feelgood och få se dig i ditt esse!

Sofia - Verkligen :) Tack detsamma!

Anonym sa...

Grymt! Jag ska också på gaysittningen! Askul ska det bli...

Lördagspassen är flyttade till torsdagar och det är de jag köra, Marie måndagar så tyvärr... Men kommer du upp nån torsdag så jävlar!!! Men vi kan ju dra och träna nåt annat ihop, nåt som inte jag leder, när du kommer?!

Kram