torsdag 7 februari 2008

Är 10 kg fjolligare än 11 kg?

Jag mötte en väldigt konstig man på gymmet idag.

På de flesta gym jag tränat finns det två typer av hantlar. Dels dem som ser ut ungefär såhär, och som finns i storlekar mellan 1 och 10 kg (hantel typ 1).




Det finns också hantlar som egentligen kan byggas på till olika tyngder, men som gymmen fixerat och som finns i storlekar ungefär mellan 5 - 50 kg (hantel typ 2).





Ett fenomen jag observerat på gym är att killar väldigt ogärna använder de silverfärgade hantlarna. Flera gånger har jag stått och tränat med en 10 kilos hantel av typ två, och killar har kommit fram till mig och frågat om de kan låna hantlarna mellan mina set. Jag brukar då svara att de gärna får det, men att de hellre får ta de silverfärgade 10 kilos hantlarna som ändå är lediga. Ibland har killarna ändå valt att låna mina hantlar, istället för att ta de andra hantlarna. What's the deal with that? Tycker de verkligen att hantlarna av typ 2 ser så mycket coolare ut att de tvunget ska använda dem?

Killen idag tog dock priset. Jag hade just satt ner 10 kiloshantlarna (av typ 2) efter ett set, då en kille kommer fram till mig.
- Kan jag få låna hantlarna lite kort?
- Ja det kan du, eller så kan du ta dem istället (pekar på de lediga hantlarna av typ 1).
- Vaddå, varför skulle jag ta dem?
- För att de väger lika mycket...
- Nej det gör de inte.
- Nähä. De väger väl också 10 kilo?
- Nej alltså, stången i mitten på dem du har väger ett kilo, så hantlarna du har väger alltså 11 kilo styck, inte 10 som de andra.
- Ok... Ja, låna du.

1 kilo? Hallå?! Spelar det någon roll? Till saken hör att detta var hantlar killen skulle använda till uppvärmning. Han gjorde ett tiotal repetioner med 10 kilo, sedan gick han över till 15 kilo och sedan till 20 kilo. Spelar det då någon som helst roll om den första hanteln väger 1 kilo till eller från? Trötta mig...

I alla fall tänkte jag att killen kanske inte var så dryg som jag uppfattat honom, jag kanske bara misstolkade honom. Så just efter att han lånat mina hantlar blev jag klar med dem och sa då till honom:
- Jag är klar med dem nu om du vill ha dem.
- Nej tack, alltså - jag använde dem till uppvärmning.

Haha, ja herregud. Det är tur man känner att man behöver hävda sig på gymmet ;)

3 kommentarer:

Anonym sa...

Haha jag rä orecis likadan.. Fast av den enkla anledningen att jag tycker att greppe rpå de silverfärgade gör ont.. Men jag känner igen fenomenet.. =D

Anonym sa...

Ha haaa *skrattar gott!!!* Kanske han var ett sådant kontroll freak att hela hans dag blev förstörd om han inte fick göra exakt enligt planen????

Anonym sa...

Hahahaha, den där fick mig verkligen att skratta högt!