söndag 10 februari 2008

Träningsupplägg och summering

Förkylningen jag hade i veckan var en av de kortaste sådana jag har haft. Oftast brukar jag behöva vara borta från träningen nästan två veckor, och om jag testar att träna tidigare än så brukar jag bli sjuk igen. Den här gången blev det bara en knapp vecka som jag vilade. Det var nog väldigt bra att börja med en lugn promenad första dagen, och sedan styrketräna dagen därpå. Ska försöka komma ihåg det tills nästa gång.

I nuläget har jag delat upp kroppen på två styrketräningspass. Ett för ben, bröst och biceps och ett för rygg, axlar och triceps. Mage har jag tänkt träna genom något Corepass ibland, men jag har märkt nu att de passen är alldeles för sällsynta. I veckan testade jag istället att lägga in magträningen på ryggpasset, men det var ingen höjdare. Styrketräningen tog nästan en timme, och jag märkte att min energi avtog markant mot slutet av passet. Dessutom skulle jag upp på crosstrainern direkt efter styrkan för att köra intervaller. Inte jättebra.
Så nu har jag tänkt om och kommit fram till att jag ska testa att dela in kroppen i tre styrketräningspass istället. Just hur jag delar har jag inte riktigt listat ut än dock. Veckoplanen blir då exempelvis:

Måndag: Konditionspass (exempelvis dans eller aerobics)
Tisdag: Styrka I
Onsdag: Styrka II + Intervaller
Torsdag: Vila
Fredag: Konditionspass (exempelvis bodycombat eller spinning)
Lördag: Styrka III + Tempoträning
Söndag: Vila

Denna veckan såg min träning ut såhär:
Måndag: Vila (sjuk)
Tisdag: Vila (sjuk)
Onsdag: Morgonpromenad crosstrainer 40 min 121 medel/145 max
Torsdag: Styrka I + CT 20 min 160/170
Fredag: Styrka II + Intervaller CT 20 min 165/187
Lördag: Löpning intervaller 35 min 170/190
Söndag: Promenad 60 min (+ ev en promenad till i eftermiddag)

Återkommer med följande veckas träningsplan imorgon. Då ska jag i alla fall träna Hiphop i 90 minuter, och jag tror att det kommer att bli otroligt roligt!

2 kommentarer:

Anonym sa...

Delade upp min styrketräning i mitten av höstn och fick enorma skillnader i resultat, hoppas det går lika bra för dig =)

Susanna sa...

Det låter lovande =)