fredag 13 mars 2009

Funktionell träning - övningar gjorda för din kropp

Efter en god utelunch med mamma och pappa sprang jag in en snabbrunda på bokrean. Jag hade ett par minuter på mig och tog mig såklart direkt till träningsböckerna. Hittade boken om funktionell träning av Magnus Ringberg och med tanke på hur mycket jag gillade hans pass på Nike-konventet ska boken självklart få stå i min nya svarta bokhylla.

Idag hade jag tänkt träna bål och benträning, men den nyinköpta boken var så intressant och övningarna såg så häftiga ut att jag satsade på ett helt bålträningspass istället. På 75 minuter hade jag fortfarande bara jobbat mig igenom halva boken (det blev en del läsande och justerande av hållning och utförande) men var rejält trött i bålen.

Övningarna i boken kändes oerhört bra att utföra. Vridningar och utåtrotationer i leder jag annars sällan roterar på det sättet. En övning syftade till att rotera höfterna utåt och jag fick faktiskt något som liknande mjölksyra i höfterna. Ganska amazing... Något annat som var helt amazing var att jag nu efter passet har samma befriande känsla i bröstkorgen som jag brukar få efter ett kiropraktorsbesök. Ringbergs övningar är verkligen gjorda för kroppen. Vad jag längtar tills Functional Moves sätter igång på gymmet! (What, ser nu att schemat gjorts om från att innehålla fyra sådana pass i veckan till ett enda. Why?!)

Efter träningsstunden bjöd mamma på våfflor. Eftersom jag inte tål ägg hade hon gjort en specialsats till mig med bland annat hackade mandlar i. Crunchy och gott!

Inga kommentarer: