fredag 20 mars 2009

Utmanande yoga

Så har jag återigen startat fredagen på världens bästa sätt - med yoga. Idag låg fokus på rörlighet och stretch och det var verkligen välbehövligt. Lite smärtsamt också såklart, för när man ständigt försöker sträva djupare gör det ont, men känslan efteråt är rogivande och lyckobringande. Det känns som om man verkligen har gjort någonting bra för sin kropp.

Något jag verkligen gillar med yogan på det nya gymmet är att den hela tiden varieras. Ok, nu har jag hittills bara gått tre gånger, men de gångerna har varit väldigt olika. En uppvärmning bestående av liknande övningar, hunden är såklart med, men aldrig de traditionella solhälsningarna som jag tragglat så mycket förut. Därefter ett mittparti med olika övningar som syftar till att öppna upp och/eller stärka. Slutligen en fantastisk avslappning där instruktören ofta med lugn och melodisk röst presenterar tänkvärda citat eller yogalika sätt att beskåda världen. Någon gång under passet får vi också ett par lite mer utmanande övningar som får det hela att förbli intressant och sådär nästan inom räckhåll.

Idag klarade jag exempelvis av den här...

... den här...


... men inte den här. Utmaning!


2 kommentarer:

Löpning & Livet sa...

Den där nedersta försökte jag lära mig i somras, men det gick inte så bra :) Kanske ska ta tag i den igen och inte ge upp den här gången..

imorn ska jag föresten vicka för lasse, så om du ångrar dig och känner för att cykla ist för att springa är du mer än välkommen!

Susanna sa...

Andréa - var det inte sådär den såg ut som du typ kunde då, den du gjorde i korridoren :)

Hoppas passet går bra, trots att jag inte kan vara där!