fredag 20 mars 2009

Den hemska listan

So... Jag var hos läkaren idag eftersom jag har haft problem med magen i över ett år. Läkaren kunde till min lättnad ställa en ganska säker diagnos, men ju mer jag har studerat listan på de livsmedel som antagligen får min mage att reagera, desto dystrare blir jag.

Här är vad jag antagligen inte kan äta:
Mejerifett: ost, smör, grädde, creme fraiche, gräddglass (lättmjölk och kesella 1 % funkar)
Ägg
Feta fiskar: lax, sill, makrill, tonfisk, böckling, strömming
Skaldjur
Skal på äpple, gurka
Beredningar med tomat och gul lök
Paprikafrukter
Nötter, kakao, choklad
Kaffe
Nikotin
Alkohol
Socker: godis, snabba kolhydrater i mat, vetemjölsprodukter

Stooor suck. Vad finns det då egentligen kvar att äta?

Frukost funkar. Där kan jag äta havregrynsgröt med lättmjölk och frukt. Eller lättfil med egenkomponerad müsli (men hur god blir en müsli som består av havregryn och rågflingor?). Mellanmål är svåra. Müslin funkar där också, men jag tror inte att den kommer att vara god. Och de allra flesta smörgåsar faller under kategorin "vetemjölsprodukter". Sen till lunchen blir det varken pasta eller någon form av sås, eftersom det innehåller mejerifetter. Det kommer att bli sjukt svårt att få i sig tillräckligt med energi, när jag varken får äta det eller nötter eller smör på mackan. Och hur ska jag göra efter träningen om jag inte får äta snabba kolhydrater? Och vin då, och choklad?! Det här är ju faktiskt ganska hemskt!!

Jag hoppas att det inte är så illa. Vad som händer nu är att jag testar att utesluta allt detta ur min kost i två veckor och ser om mina problem försvinner. Gör dem de vet vi att diagnosen var rätt.

Efter det får jag testa att införa ett livsmedel i taget, under en vecka i taget. Första veckan kanske jag testar kaffe till exempel. Funkar det vet jag att jag kan dricka det igen och testar något nytt nästa vecka. Så lagom till jul kanske jag vet vad jag kan äta utan att få ont. Upplyftande.

Om det visar sig att jag inte kan äta något av ovanstående utan att få ont i magen vore det ju som att vara laktosintolerant, glutenintolerant, nykterist, nötallergiker, och ha diabetes - samtidigt. Wii...

12 kommentarer:

Löpning & Livet sa...

Jag ska nog se till att få ihop en låång lista på saker du kan äta, tips på mellanmål och annat.. ge mig lite tid bara!

Susanna sa...

Andréa - Tack så mycket, du är så snäll!

Anonym sa...

inte för att vara en sådan där jäkligt jobbig lchf-människa men... man överlever utan snabba kolhydrater. men du har rätt i att det vore enklare att skriva vad du får äta än vad du inte får äta. håller tummarna för att du kan äta åtminstonde några grejer på den där listan trots allt. speciellt vin och choklad då... ;-)

Miss Agda sa...

Oj, vilken lång lista! Jobbigt! Jag har en kompis som är typ allergisk mot allt, men eftersom hon har varit det så länge så har hon faktiskt kommit på en hel del hon kan äta och så kommer det säkert att bli för dig också. Och förhoppningsvis visar det sig att du får äta något ur listan iaf...

Sofy sa...

Phu, den var inte så ljus du!

Jag såg direkt: AVOKADO! perfekt till mellis och på macka! Hoppas att det inte är så farligt som det verkar1

Kram

Susanna sa...

Sara - Haha, mm, det är möjligt. Själv är jag inte tillräckligt insatt för att veta vad som händer och inte händer i kroppen efter träningen, men det verkar ju funka för dig iaf. Tack, jag behöver nog alla hållda tummar jag kan få!

Miss Agda - Ja vi får hoppas att man lär sig att se det så efter ett tag, eller att det visar sig att det bara är typ en sak på listan jag inte kan äta. Förhoppningsvis gurkskal eller något annat onödigt.

Sofy - Det utbrast jag också när jag satt hos läkaren, men så blev han funderasam över att avoakdo innehåller mycket fett och det är upptaget av fett som inte funkat som det ska. Men jag ska till en dietist som förhoppningsvis ger mig grönt ljus för avokado!

Anna (Orka mera) sa...

Å vad jobbigt, många goda saker som försvann där! Men som Sofy skrev: avokadon är kvar!!! Den kommer man långt med :)

Susanna sa...

Anna - Ja jag hoppas verkligen att jag får behålla den!

Cecilia sa...

för många år sedan fick jag veta att jag var glutenintolerant - jobbigt tänkte jag först, det fanns noll produkter i vanliga affärer, man fick gå till apoteket och handla... men det var så himla SKÖNT att inte ha ont i magen längre, så det blev inte så jobbigt. (sen visade sig att det var gallsten...) men just detta - at tinte längre ha ont - det gjorde det rätt lätt att stå ut med att inte kunna äta allt.

Susanna sa...

Cecilia - TACK så mycket för den kommentaren. Jag hoppas att det kommer att bli så för mig också så småningom. Tack!

Mela sa...

Det tar ett tag - men sen vänjer man sig. Jag hade superproblem med min mage tills jag fick veta att det "bara" var laktos som var problemet. Man lär sig, och hittar alternativen, och vänjer sig vid dem - och helt plötsligt saknar man inte det man åt tidigare!

Susanna sa...

Mela - Tack, det låter bra. Längtar tills jag kommer dit :)