onsdag 11 mars 2009

Tempo på klockpendelsben

I tisdags hade min mördarträningsvärk i benen definitivt inte lättat. Jag var stelare än stelast, men på schemat stod kondition och kondition blev det. Ett tempopass löpning närmare bestämt.

Jag tog mig upp till löparspåren i Skatås och började jogga försiktigt. Stelhetskänslan i benen försvann magiskt innan jag ens hunnit värma upp klart, och störde mig sedan knappast alls. Min högra benhinna ömmade lite ibland, men den blev också bättre då jag blivit varm.

Efter tio minuters lugn jogg ökade jag tempot tills pulsen låg kring 85 % av max. Där låg jag och nötte i 32 minuter. I början kändes det lite tungt, men efter att jag vänt och fattat att jag hade knappt halva sträckan kvar lättade det psykologiskt så som det brukar göra för mig, och jag sprang och njöt av att få andas in den friska skogsluften.

Det är inte svårt att njuta när man springer vid stora blanka vatten.

Tolv minuters nedvarvning (som inte blev så lugn som den borde då jag är en idiot som inte vågar springa i mitt egna lugna nedvarvningstempo när det är massa folk inärheten) började jag stapla mot bilen. Ojdå, där kom visst träningsvärken tillbaka ja! Mina ben var så stela och tunga att de kändes som två pendlar som jag fick svinga fram och tillbaka. Jag har aldrig varit med om något liknande!




Jag ägnade en lång stund åt att stretcha och idag är benen faktiskt inte alls stela. Däremot är min högra benhinna så öm att jag haltar fram. Ajajaj och damn, så här skulle det ju inte vara nu! Jag har ju mina inlägg som ska få bort sådant här! I och för sig har jag en teori till varför det känns såhär nu och om den stämmer har jag bara mig själv att skylla. Jag har tränat en hel del i skorna vi fick på Nike-konventet förstår ni. Jag trodde att de skulle vara ett par dämpade skor man kunde träna exempelvis step i och sköt således upp ett välbehövligt inköp av nya aerobicsskor. När jag fick de snygga nikeskorna insåg jag dock att de inte alls var dämpade utan mest lämpade sig för styrketräning, men har ändå hoppat runt i dem på diverse gymklasser. Inte så smart. Dags att ta tag i det där skoköpet med andra ord. Och stretcha, stretcha, stretcha vaderna.

4 kommentarer:

Anonym sa...

På www.arntyochmirry.se har vi bikini-bekymmer!
Spana gärna in och tyck till!

www.arntyochmirry.se

Löpning & Livet sa...

Glömde ju fråga vilket spår du sprang? Nästa gång du ska till skatås vill jag följa med (om du tar bilden vill säge :P)

Snorkkis sa...

Bra spring-pass där! Synd att benhinnorna krånglar dock. Oj, vad jag längtar tills det ser ut som på bilden!

Hoppas det är ok att jag lägger till din blogg på min favoritlista!

Susanna sa...

Mirry - Alright

Andréa - Gör det, skönt att ta bilen upp!!

Snorkfröken - Tack det får du gärna göra. Skulle vilja lägga till dig i min om jag nu får tummen ur och fixar till den någon gång :)