tisdag 17 mars 2009

Dropset

Trots att jag styrketränat mer eller mindre regelbundet sedan jag var 16 år var idag första gången jag gav mig på ett dropset. Jag har egentligen inte mixtrat så mycket med olika träningstekniker utan skapat variation i träningen genom att byta övningar, repetitionsantal och vikter. Vad som fick mig att ge mig på drop set var denna inspirerande och informativa film från Lifeportalen.


Såhär tyckte jag om dropset:
Underbara men smärtfyllda. Mjölksyra och hög puls. Roligt med viktändringar men ansträngande för psyket att setet var långt. Om jag ska sammanfatta tekniken med ett ord blir det utan tvekan pump, för shit vad det tog i musklerna och oj vad de svällde. Häftigt! Jag hoppas på mycket träningsvärk imorgon!

Efter 40 minuters styrketräning var tanken att utföra intevaller på crosstrainern i runt en kvart. Då jag kikat på pulsklockan lite då och då under drop seten insåg jag att pulsen redan varit uppe kring 80 % och snuddat ett par gånger, så uppvärmd var jag minsann. Det var bara att hoppa på och köra utan att hinna tveka. Idag blev det långa intervaller till Britney. Först en låt intervall (Circus) sedan en halv låt återhämtning (Out from Under) och slutligen en intervall till (If U Seek Amy). Vid det här laget hade det bara gått tio minuter, men jag var njöd och trött och gick hemmåt med mycket mjöksyra i musklerna.

6 kommentarer:

Sofy sa...

Jag gillar också dropset, framförallt för biceps och axlar!

Kram ( och tack för snälla ord inne hos mig, det är verkligen inte kul just nu!)

Susanna sa...

Sofy - Var precis vad jag körde + triceps. Vore spännande att testa på ben... Risken är väl att man ramlar ihop :)

Snorkkis sa...

Kul, jag har aldrig testat det. Kanske vore nåt.

Erika sa...

När mjölksyran kommer i musklerna, då är det ren njutning för då har kroppen jobbat :) Schysst pass!!

Em Löfgren sa...

inspirerande inlägg! jag måste se över mitt träningsupplägg och testa nya upplägg!!

Susanna sa...

Snorkfröken - Ja, testa! Jättehäftigt och effektivt.

Erika - Tack!! Ja men det är lite jobbigt när mjölksyran kommer och man måste härda ut i flera minuter till ;) Men sen är det skönt!

Emliscious - Tack så mycket! Det var roligt att testa något nytt, finns mycket tips på den där sidan. Borde kanske bli medlem där.