fredag 6 mars 2009

Morgonpromenad, Challenge, Styrka och Intervaller

Ja, inte på samma dag alltså. mycket tränar jag inte, även om det ibland är lätt att dras med av allas endorfinstinna passbeskrivningar och vilja träna allt på en gång. Utan egentlig planering blev det i samband med flytten fem träningsfria dagar för mig. Det passade bra eftersom det började bli dags för en lugn vecka, och eftersom jag såklart hade lite annat att stå i.

Morgonpromenad
I onsdags var det dock dags att börja röra på sig igen. Då jag numera har fem minuters cykelväg till jobbet istället för 30 som tidigare och dessutom började jobbet ganska sent, valde jag att gå ut och promenera i onsdags morgon. Gick runt i vårt nya område och njöt av hur vackert det är. Bra start på dagen!

Challenge
På onsdagskvällen var det dags att inviga det nya gymmet. Nu har jag i och för sig varit där med Andréa ett par gånger tidigare, men i onsdags var det första gången på egen hand och på riktigt. Jag blev glad då jag såg att schemat innehöll ett pass som hette Challenge, eftersom jag älskar Sportlifes version av passet. Och inte blev jag besviken inte. Ungefär samma upplägg, lite mindre glödande deltagare men med en instruktör som kom och korrigerade små rörelser i utförandet som gjorde stor skillnad i känslan. Väldigt uppskattat. Härlig konditionskrävande styrka med intervallinslag (som upphoppsstationen) som gav en medelpuls på 82%.

Styrka
I torsdagskväll var jag lite rådvill över vad jag skulle träna. Dagen innan hade jag ju gått igenom samtliga muskler. Jag hade förvisso ingen träningsvärk, men jag var lite trött i musklerna. Efter lite velande blev det rygg och mage, plus en övning vardera för biceps, triceps och axlar. Ett bra pass.

Intervaller
Och så var vi framme vid i eftermiddags. Planen var att springa intervaller i skogen under eftermiddagen. Men så drog svängen på stan ut på tiden och när jag kom hem vid fyra insåg jag att jag dittills bara ätit två mål mat den dagen. Inte optimalt. Åt en tallrik müsli med hackade mandlar och hackad torkad frukt och väntade. En dryg timme senare hade det nästan börjat mörkna och jag var inte sugen på att ge mig ut.

Jag gav ju mig såklart ut ändå, motvilligt. Fokuserade på att ett intervallpass egentligen bara behöver vara en dryg halvtimme långt. 10 minuters uppvärmning, 15 minuters intervaller och 10 minuters nedvarvning. Det skulle jag väl klara? Jo, det gjorde jag. Lite håll som störde i början, och lite benhinnor som smärtade, men det gick fint ändå. Jag njöt i fulla drag av att vara ute i skogen, och de backiga spåren i Skatås bjöd upp till naturliga intervaller.



Nu sitter jag i soffan framför Let's Dance med en skål naturgodis. Planen är att snart orka gå ut till köket för att gör en kopp chokladte. Har aldrig testat det tidigare så det ska bli spännande.

Ha en trevlig helg!

2 kommentarer:

Slow-Eva sa...

Mumsigare te får man leta efter om man har i lite honung och en skvätt sojamjölk :)

Susanna sa...

Tack för tipset, det ska jag testa!