onsdag 4 februari 2009

Nike söndag - Den svenska instruktörseliten


Några av instruktörerna

Functional Moves
Dagen inleddes med ett pass funktionell styrka med Magnus Ringberg. Ett helt fantastiskt pass med spännande övningar som involverade hela kroppen. Och vilken härlig energi Magnus har! Som när han mitt i en intervall lite sådär i förbifarten nämner att "Snart kommer det en liten punkt där ni måste bestämma er. Känner ni den? Mm. Då var det dags att ta beslutet". Min kropp var väl dessvärre inte i toppform under passet, och det kändes inte så kul att göra fullt av utfall med min redan sargade rumpa, men tänk om det fanns sådana här pass på gymmen istället för BodyPump, vad lycklig jag skulle vara då!

Forza
Jag offrade mycket för den här klassen. Jag hoppade över konventets andra pass med hiphop gudinnan Kimberlee Jay, och jag kunde heller inte spinna loss till Terese. Forza lät nämligen som min grej - full fokus och styrka med ett träsvärd i handen, kan det bli mer power? Jag som till och med en gång i tiden köpte en madonnatracksuit, insåg att den inte gick att färga, sprejade den gul med specialfärg gjod för trästammar och köpte ett plastsvärd, allt för att få leka Uma Thurman för en kväll.



Nja. Själva forzan var bra. Omständigheterna var katastrofala. Vi var inträngda i en alldeles för trång sal och med en tankeverksamhet som antagligen inte var på topp för någon av oss kunde passet nästan klassas som livsfarligt. När jag genomförde det allra första slaget insåg jag plötsligt, att "just det, ett slag i luften med ett träslag involverar just de ryggmuskler som jag inte bör träna". Crap. Jag stannade kvar drygt halva klassen eftersom jag ville komma in i ett flow trots allt som arbetade emot mig, och jag tror att jag skulle kunna komma att verkligen gilla Forza. Känslan av att gå in i sig själv och de slagkombinationer man utförde gav ett härligt fokus och en känsla av kraft och oslagbarhet. Definitivt något jag vill testa igen med en starkare rygg och en mer folktom sal.



Kettelbell
Monica Björn guidade oss genom denna speciella form av styrke och uthållighetsträning, och hon guidade oss genom den bra. Nya träningsredskap gav nya övningar, och mage och rygg fick sig (ytterligare) en rejäl omgång. Det kändes dock ganska vanskligt att hantera ett klot i stora svängande rörelser utan att få någon personlig feedback och det känns som om skaderisken är ofantlig som detta ska forsätta att utföras i grupp. Nej, kettelbell hör nog hemma i gymmet med en kettelbellutbildad PT på armslängds avstånd.

Body Balance
På min lunch passade jag på att hoppa in på halva Body Balance passet med bland annat Johanna Andersson. Vilken kvinna! Hon var nog den klarast lysande instruktörsstjärnan under helgen! Full av karisma och med perfekt utstrålning för det pass hon instruerade.

Cardio Fitness Capoiera
Nadia Zaki guidade oss genom en Capioeratimme, och jag tror att vi var ganska duktiga för det hann verkligen kännas som att vi utövade Capioera. Vi lyckades sätta ihop en liten stegsekvens som jobbade för både kondition och kroppsmedvetenhet, och Nadia var expert på att få oss att slappna av och inte bli nervösa av hennes kändisskap. Återigen, kul klass, testar gärna igen!


BodyJam
Slutligen hoppade jag in lite på ett BodyJam pass, mest för att få hoppa omkring lite och få skaka ur benen. Ett energiskt gäng dansade omkring på scenen, och jag svängde med en stund innan jag avvek för att kolla på galningarna Petter Ehrvall och Fredrik Andresson.



Om jag hade haft någon energi kvar hade jag antagligen älskat killarnas hårda konditions- och styrkeklass full av nytänkande i form av tuffa parövningar.

En galen helg full av så många upplevelser och intressanta människor att det nästan känns lite overkligt när man tänker tillbaka på den...

10 kommentarer:

Erika sa...

Wow! Det formligen sprutar energi ur ditt inlägg. Känns som jag var där :)

Susanna sa...

Erika - Haha, vad bra. Nästa år förväntar jag mig att ha dig där i fysisk form också!

Löpning & Livet sa...

haha, vad snygg den var den där drkten!

och jag längtar redan till nästa år! Synd att man inte kunde få åka på sånt här lite oftare!

Anonym sa...

Wow vilken häftig grej! Även om jag snart spyr på första bästa som nämner Nike då kollegorna inte pratar om nåt annat, så var ditt inlägg härligt!

Och vad det gäller functional moves så säger jag bara håll ut...snart så;)
(vi har redan skickat folk på utbildning)

carro sa...

Fasen va kul du verkar haft det. Va kul och inspirerande att testa massa "nya" träningspass. Synd att vi inte har såna konvent i Göteborg. Arrangörerna bedömmer tydligen i nuläget att intresset inte skulle vara så stort här. Jag tror dom har fel.

Susanna sa...

Andréa - Haha, ja visst var den ;)

Julia - Jag förstår att du börjar tröttna på att höra om den, men nu kanske du inser att du måste åka med nästa år. Då har du ju dessutom börjat jobba ännu mer och fått ännu mer cash!
Oh, det låter superbra med functional moves, tack för infon!

Carro - Ja det var superkul att det var så mycket nytt att testa på. Det finns ju det där Les MIlls arrangemanget här, Super Saturday, men det är ju inte lika stort.

Cizzi sa...

Jag kör functional moves så du får flytta upp till dalarna ;)

Anonym sa...

När Julia ändå skvallrar om lite Sportlifenyheter vill jag göra dig uppmärksam på den 21/2. Kanske något för dig? Du får info snart.

Susanna sa...

Cizzi - Ja det är lite kasst att det är så långt bort till ett så bra pass!

River - Nej jag tycker att du ska ge mig mer information NU istället ;)

Puma sa...

kul att höra om alla passen!!