söndag 8 februari 2009

Hur kan det skilja så mycket?

När jag sprang med Andréa i fredags sprang vi ungefär en mil på 73 minuter. Det var svinjobbigt för mig och jag hade 88% i medelpuls. Igår sprang jag hem från jobbet i lugn och behaglig takt. Då jag kom hem och räknade ut hur långt och snabbt jag sprungit såg jag att jag hållt ganska exakt samma fart som i fredags (strax över 7 min/km), men denna gången hade jag en medelpuls på 76%!

Hur kan det skilja så mycket?
Ok, det kanske blev lite jobbigare i fredags eftersom jag var nervös över att springa ihop med någon, och även för att vi sprang på ganska hårt från start. Därtill hade jag bara hunnit äta ett mål mat den dagen. Men det borde samtidigt inte ha varit lätt igår, för då hade jag ju bara ett drygt dygn tidigare sprungit jättehårt. Weird...

Roligt att kunna hålla det tempot med förhållandevis låg puls, visst, men samtidigt förvirrande. Varför orkar kroppen prestera så dagen efter ett stenhårt pass? Kan det inverka så mycket att jag sprang på kvällen igår och hade ätit fyra mål mat? Jag har ingen aning.

Hursomhelst, flåset var det som sagt inget fel på igår, men däremot blev jag stel nästan överallt. Benhinnorna började ömma mot slutet, knäna kändes trötta, höfterna stela. Idag är jag mer än lovligt stel i hela underkroppen och tog imorse det nog ganska kloka beslutet att inte springa till jobbet. 2,6 mil på alsfalt på ett och ett halvt dygn är kanske att ta i. Om jag orkar efter jobbet bör jag nog sträcka ut ordentligt i lite yoga, eller åtminstone stretcha grundligt. Men först väntar ytterligare tio timmar på jobbet.

9 kommentarer:

Puma sa...

det kanske var mer kuperat när du sprang med andrea? eller så hade du bättre dagsform igår, trots hårdträningen innan... fast, det låter ologiskt. men jag vet själv att jag underpresterar när jag springer med andra, så det kan ju faktiskt vara det.

Anonym sa...

Men kvinna vilken löpnörd du är! Hahah... Imponerande att du drar ut även i vinterklimat. Jag har inte tagit ett löpsteg sen ett halvår tillbaka tror jag.

Ska du springa varvet? Jag var/är skitsugen men alla platser är ju slut. Fy fan! Jag väntar på eftersläpp men det ser mörkt ut. Johan har säkrad plats iom volvo anställning, men inte jag...:(

Susanna sa...

Puma - Ja några fler backar var det nog i fredags, men inte så att det borde skilja så...
Hm, tror du är "on to something" med underprestationen ihop med andra. Jag är ett typexempel på en ensamtränare annars, och lyfter exempelvis tyngst när jag är själv. Tur att jag inte givit mig på att springa några lopp än då, haha!

Julia - I know. Jag gillar att bara springa på och vara i min egen värld. Eller ljudbokens :)
Nej, jag vill också springa det men var för sen till att anmäla mig. Skulle vara kul att testa att springa så en gång, har aldrig ställt upp i något sånt (skulle nog iof inte gå så bra, se ovan, haha). Trodde det fanns någon form av reservlista men så verkar det ju inte...

Löpning & Livet sa...

Imponerande att du håller dig till den ambitiösa planen! Konstigt det där med ansträningningen.. lite kan det säkert ligga i det där med nervositet, men det borde ju inte betyda SÅ mycket..?? Sen vet man ju inte riktigt hur väl man kan lite på mätmetoderna.. funbeats kartfunktion och poden kanske skiljer sig mycket..

Du vill inte cykla imorn bitti föresten?

Susanna sa...

Andréa - Men podden har fortfarande inget batteri så jag mätte på eniro, de har en ny "mät din träningsrunda"-funktion.

Imorgon tänker jag dock prioritera sömn, jobbar eftermiddag då och tränar challenge mitt på dagen, så jag ska sova så länge jag vill :D Kanske veckan efter...

Sofy sa...

Mat och nervositet tror jag på. 10 slag ingenting när det kommer nerver med i spelet!

kram

M sa...

jag vet aldrig hur det kommer gå när jag springer. ibland känner man sig seg då går det jätte bra och nästa gång är man pigg när man sticker iväg och då går det segt som tusan...kul att ha någon att springa med ibland, det skulle jag oxå vilja ha...

Susanna sa...

Sofy - Då så, då ska jag se till att vara mindre nervös nästa gång alltså :)

Magdalena - Nej det är väldigt konstigt det där, och ganska oligiskt. Jag gillar inte ologiskt! Det hade varit lite lättare om man hade kunnat förutsäga hur passen skulle gå...

Anonym sa...

Jag läste i senaste "Aktiv träning" där en person hade liknande problem. Man svarade att det finns många faktorer som spelar in på resultaten, bl.a. om du sovit gott, om du har ätit hälsosamt, vad du har ätit 1-2 timmar innan passet, hur din vätskebalans är och om du är frisk eller håller på att bli sjuk. "Yttre faktorer som vind, hög värme eller kyligt väder och luftfuktighet har stor betydelse för om du kan genomföra träningsrundan med din vanliga genomsnittspuls."