tisdag 3 februari 2009

Proteintillskott i gröten

Igår då jag trillade in i lägenheten halvt avtrubbad av trötthet och brist på energi gjorde jag i ordning en stor skål havregrynsgröt med hallon och hackad mandel. Just som jag ska sätta skeden i min efterlängtade mat upptäcker jag till min fasa att gröten innehåller en sådan här:


Så freaking äckligt! Det är i och för sig hemmaplockade bär jag har i gröten, så jag får räkna med att en och annan liten mask slinker ner, men en nyckelpiga?! Usch, tänk om jag skulle missat den och börjat tugga, det hade säkert krasat... Blä!

Mitt tålamod och humör var inte det bästa i all min trötthet, så sambon såg det som en bra idé att erbjuda sig att göra en ny portion gröt åt mig. Jag bad honom lägga på en klick blåbärssylt istället för att blanda i hallon den här gången. Döm min förvåning när han återkommer från köket med en skål blå sörja. Sambon ser min förvånade och kritiska blick och frågar lite ängsligt om jag inte brukade blanda i sylten i gröten och röra om ordentligt innan jag äter...

Lyckligtvis var jag för trött för att rata den oaptitliga blåa gröten och kunde (efter att blodsockret hunnit stiga) skratta åt sambons klantighet.

3 kommentarer:

Em Löfgren sa...

Jjjjjuuuuuuuuuuuuuuuuhhhhhh vad snuskigt! urk! fast å andra sidan, extra proteiner är ju aldrig fel!! ;) hehe

Slow-Eva sa...

Haha, det ser verkligen trist ut men denrörda blåbär. Som en gråblå cementgröt typ. Men gott är det i alla fall :)

Susanna sa...

Emliscious - Ja! Riktigt äckligt! Undrar när jag vågar äta hallon igen...

Evasleva - Haha, cement, bra beskrivning! Fast jag gillar sylten bäst då den ligger på gröten.