måndag 2 februari 2009

Nike lördag eller "Varför dansar jag inte längre?"


Ett konvent. En enorm nedsläckt sal med strålkastare riktade mot en stor scen. En energisk instruktör som hoppar fram och tillbaka och ett hav av människor som gör detsamma nere på golvet. Hög musik. Massor av människor som älskar det jag älskar. Ett djupt lyckligt andetag senare och jag var mitt ibland glädjen och energin.



Blossom underhöll i pauserna

Video Dance
Först ut var ett danspass koreograferat att The Coreographer - Tony Stone. Tony var verkligen ett proffs. Han hade satt samman en koreografi som kändes cool men som var lätt att hänga med i och som dessutom utfördes till suverän musik. Ett höjdarpass!

Krump
Kimberlee Jay steg in i Sal 3 och fick mig att bli lite förälskad. Hon gav mig en inblick i den amerikanska hiphopvärlden som ter sig så magisk för mig. Full av attityd och charm började hon förklara för oss noviser om vad Krump egentligen är. En dansform utvecklad av arga unga i Los Angeles slum. Unga som bestämde sig för att uttrycka sina känslor på andra sätt än genom våldsamma handlingar.

Krump var således en rå och hård dansstil som skulle få oss att släppa våra aggressioner. Stora kaxiga steg med hårda stamp och välriktade armsvingar. Ett pass som verkligen föll mig i smaken och som fick mig att inse hur mycket jag älskar att dansa. Jag vill börja göra det igen!

Atletisk Muskel
I atletisk muskel fick Jari Ketola oss deltagare att svettas ordentligt samtidigt som våra muskler fick sig en ordentlig genomkörare. Vi fick bland annat göra djupa benböj med en liten extra böj i bottenläget, följt av en djup benböj med två små extra böj i bottenläget... upp till 15 små extra böj. Det kändes! Vi fick också sitta redo i sprintposition med ena foten på stepbrädan, och vara redo för att på Jaris kommando explodera upp i ett upphopp. Väldigt roliga övningar som krävde mycket fokus.

Pole Dance
Vet ni vad "Pole Dance" får mig att tänka på? Strippstänger. Vet ni vad vi fick använda för utrustning på passet "Pole Dance"? Body Pump stänger. Varken hett eller roligt. Hur mycket kan man göra med en Body Pump stång kanske ni undrar? Det undrar jag också. På de 40 minuter jag stannade kvar på klassen hade vi gått runt stången, lyft upp stången och lagt ner stången på marken och dansat någon form av salsa. Suck.



Bosu
Vid dagens sista pass var jag lite missnöjd med att bara få ha upplevt riktiga pulstoppar under ett av dagens pass (dansen var rolig men lågintensiv). Bosu antog jag skulle vara ytterligare ett lågintensivt pass. Jag hade fel. Man kan nämligen använda en Bosuboll som en step up bräda! Man kan hoppa upp och ner på den, man kan göra "Jumping Jacks" på den OCH man kan utföra grymma mag och ryggövningar på den. Who knew? Ett kul och annorlunda pass där Andréa och jag fick sällskap av Mela och Nilla. Roligt!
Dag ett var till ända och jag var mer en nöjd. Något annat jag kände var trötthet. Ikväll känner jag också trötthet, så en redogörelse av dag två kommer nog först imorgon.

4 kommentarer:

Puma sa...

åh, kul. ja det mesta iaf!! :-)

Susanna sa...

Och det som var kul var väldigt kul :D

Sofy sa...

Roligt, roligt, roligt! Jag önskar att jag kunde dansa... borde nog ta tag i det där för jag tycker det är superroligt, men man måste ju börja en nivå ner, eller typ fem..och det är svårt att hänga med på dansklasser tycker jag. Hänger man inte med och kan ta ut rörelserna så blir man ju inte trött. Lite moment 22.

Jättekul att du är nöjd med helgen! Kram

Susanna sa...

Sofy - Ja dans kan vara fantastiskt roligt, men det gäller ju att hitta rätt nivå. jag hade tur och hamnade på pass som jag hängde med på i helgen, det är inte roligt att stå still vilse medan alla andra kommer hoppandes mot en...