tisdag 26 augusti 2008

Vill du veta hur mycket kraft du har i benen?

Min storebror, som tävlar i Strongman, har kommit över en ny märklig styrketräningsmaskin. Såhär ser den ut:

En styrkemaskin med en stång och kedjor, och på stången sitter en våg som mäter hur hårt man drar/pressar. I maskinen kan man utföra runt tio basövningar som exempelvis marklyft, benpress och bänkpress.

Idén med maskinen är att man ska ta i så mycket man bara orkar, och maskinen registrerar med hur många kilon man tar i. I bilden nedan drar exempelvis Seb så hårt han kan med ryggen, och så registreras det hur många kilo han dragit med. Denna extrema belastning av musklerna ska kunna användas för muskeltillväxt.

Huruvida den funkar kan jag inte uttala mig om, men Seb har en kompis som bara tränar på detta sätt och för honom verkar det fungera.

Hursomhelt testade vi den igår, och på bilden nedan mättes magstyrka. Här kunde jag stolt konstatera att jag var starkare än både pojkvännen och brodern, så all min magträning har gjort nytta. Desstuom har jag träningsvärk idag, trots att jag alltså bara använde magmusklerna i ett par sekunder.


Nedan syns bicepsövning (ja, min bror har i princip alltid bar överkropp, gärna ända in på vintern...)


Benpressen var klart roligast. För att utföra den låg man på rygg med benen i luften och tryckte på en stång. Det är maskinen som syns till höger på översta bilden. Riktigt häftigt att se hur stor kapacitet ens ben egentligen har! Själv kan jag tydligen trycka med en kraft av runt 450 kg med låren, och nästan lika mycket med vaderna (vaderna var jag förresten också starkast på, trots att herrarna är tyngre än jag, hihi).


Utvärdering:
Häftig maskin som ger synligt kvitto på hur stark man är i olika muskelgruper. Att använda den till kontinuerlig träning vet jag inte riktigt om den är bra för - det känns som att den frestar en del på kroppen i och med den stora ansträngningen, men samtidigt borde just detta öka muskeltillväxten. Hur som helst en riktigt rolig grej att testa!


Bonus: Brodern ville gärna få visa när han lyfter stenar också. Som mest har han lyft en 160 kilos sten, alltså en sten av samma vikt som Magnus Samuelsson lyfte som tyngst på kvaltävlingen till världens starkaste man. Coolt.




Förresten, jag har märkt under dagen idag att det visst inte bara är i magen jag har träningsvärk. Jag är även trött i rygg, framsida och baksida lår samt vader. Häftigt.

2 kommentarer:

Löpning & Livet sa...

Cool bror och cool maskin :D

Vet inte om jag skulle våga testa dock, jag får sån prestaionsångest av sånt haha Tänk om det skulle visa sig att jag är supersvag, hemska tanke :P

Susanna sa...

Man får väl läsa av maskinen i smyg :) Men jag tror faktiskt att du istället vill skryta med siffran när du upptäcker att dina ben kan pressa upp 500 kilo!