söndag 10 augusti 2008

Idiotiska Sex and the City film!

Nej, nu överdrev jag, filmen i stort är inte idiotisk. Den är gripande, fantastiskt och helt underbar, men det finns två saker i filmen som stör mig något oerhört:

1. Carries exceptionella egoism
(Spoiler varning!)
Ok Carrie, din pojkvän lämnade dig. En riktigt jobbig situation, jag förstår, men han lämnade dig på grund av problem ni hade och inte beroende på någon eller något utomstående. För detta mår du oerhört dåligt en väldigt lång tid. Det är ok. Man får ta den tid som krävs… men vänta lite nu! Din bästa vän blev också dumpad av sin man. Och det var inte så att de ”bara” gjorde slut – han var dessutom otrogen mot henne. Uppbrott + otrohet, och ingen i vänskapskretsen lyfter på mer än ett ögonbryn för att stödja kvinnan. Jag tycker att det är fel!

Det äcklar mig faktiskt att se statushierarkin mellan de fyra kvinnorna i filmen. Då Carrie mår dåligt kryper alla på knäna för att hjälpa, men då Mirandas liv tog samma vändning (eller värre) ges det ingen airtime. Kanske har det att göra med att Carrie faktiskt är huvudpersonen, men fundera då också lite över hur Carrie beskyller Miranda för att ha förstört hennes hela äktenskap på grund av en enda mening. Äckligt. Äckligt hur mycket Miranda får be om ursäkt. Äckligt.

2. Samanthas övervikt
Samanthas karaktär lägger på sig 15 pounds (6,8 kg). Hur lång är kvinnan, runt 1,80? Och vad vägde hon innan, runt 60 kg? Och manusförfattarna har mage att låta kvinnorna poängtera ”how big she has gotten” och vilken drastisk utseendemässig skillnad det gjort. Härligt ideal va?

Hon som går upp 6,8 kilo och blir "så stor"

Ok, nu har jag skrivit av mig. I övrigt älskar jag filmen =p

4 kommentarer:

Felicitas sa...

Det där störde mig också, speciellt nummer två. Helt otroligt irriterande faktiskt! Men som du säger, i övrigt var filmen underbar! :)

Susanna sa...

Felicitas - Jaa, jag har aldrig varit med om en film som kan få en att pendla mellan gråt och skratt så snabbt, speciellt då Charlotte skäller ut Big (jag gråter) till att inse att hon ska säga sin replik "I curse the day you were born!" (gapskrattar). ;D

Löpning & Livet sa...

ojoj, är nog dags att se den där filmen nu ;)

Susanna sa...

Andréa - Jag vill se den hur många gånger till som helst, så vi kan se den ihop och så kan jag fylla i luckorna som du missat i avsnitt du inte sett :D