söndag 28 september 2008

Lösgörande intervaller och balansträning

Tidigare i veckan utförde jag min arm och axelstryketräning ståendes på en balansplatta. Jag valde den lättaste plattan (alltså den lägsta) och det gick riktigt bra. Jag kunde göra mina bicepscurl med 12,5 kilo ståendes på ett ben på den efter några uppvärmningsset. Det kändes verkligen att alla små leder och muskler i ben och knän fick jobba för att hålla mig stabil, det var häftigt!

Igår spenderade jag 3 timmar i en bil, 5 timmar ståendes som publik på ett sportevent, och sedan 3 timmar i en bil igen. När vi kom hem hade det nästan börjat mörkna, och jag var extremt sugen på att springa. Problemet var mörkret och det dåliga matintaget under dagen som antagligen skulle dränera min energi ganska snabbt. Lösningen blev ett 25 minuter långt intervallpass med korta intervaller. Korta intervaller är my thing, explosivitet finns det gott om.

Efter 5 minuters skön jogging i den dunkla skogen satte jag av i en lugn 30 sekunders intervall. Därefter gick jag cirka 15 sekunder, joggade 15 och satte av i en 30 sekunders sprint igen. Jag körde mest på känsla, inte så mycket på puls eller tid, men sneglade ner på klockan ibland och noterade ett max på 195 (96%). Det blev en helt underbar löptur! Benen kändes lätta, luften var frisk och energigivande, och känslan av att få springa fort efter att ha suttit still så länge var fantastisk. Ett riktigt fint pass att minnas och plocka fram när det blir tungt.



Kollar förresten vad jag hittade på tävligen under dagen, typ en balansboll! En halv atlassten (som bland annat brodern tävlade i att lyfta upp). Väldigt vinglig...

2 kommentarer:

Andréa sa...

Jag har nästan glömt all smärta och börjar bli sugen på intervaller nu :)

Låter som ett bra pass! Hoppas det gick bra för din bror också!

Susanna sa...

Haha, ja man har den effekten på varandra! Farligt att läsa träningshöga inlägg då man redan tränat klart för dagen... :)