onsdag 10 september 2008

För att jag älskar det här

Det hade varit så lätt att strunta i träningen idag. Ett 28 timmar långt arbetspass varav fem timmar sovande jour lämnade mig gråtfärdigt trött. Ingen egentid, dåligt med mat, ingen tid för mellanmål, visserligen mycket frisk luft men alldeles för höga ljud. Ståendes i hallen haglade argumenten hit och dit i hjärnan, och tungt vägde rösten som sa att jag inte behöver träna en dag som denna. Då det slog det mig - det klart att jag inte behöver träna. Det klart att jag lika gärna får sätta mig i soffan och slumra till redan nu. Men så kommer det inte att bli. Jag kommer att ge mig ut i löpspåret, och det kommer jag att göra för att jag älskar det och för att jag behöver det.

Enligt schema - intervallpass.
Enligt min kompromissande och sönderanvända hjärna - kvantitet framför kvalitet en dag som denna.
20 minuter är ok.
30 minuter är bra.
40 minuter är väldigt bra.

3o minuter blev det, löpning med lite fokus på backar. Satsningen var att springa lika snabbt uppför som på plan mark, vilket faktiskt gjorde att passet liknade ett intervallpass, fast utan att jag behövde anstränga hjärnan med tider. Optimalt, eller vad?

Och när jag sprang såg jag ut över ett regnigt Göteborg med stolthet. Träningen är jag nu. Träningen är inte något jag planerar in vid sidan av och som jag väljer bort då livet blir hektiskt.
Jag gör det för att må bra.
Jag gör det för att jag älskar träningen.

3 kommentarer:

Erika sa...

Den insikten tycker jag om! Låter vettigt och får dig definitivt att ladda om och bli skönt trött innan sängen lockar! :)

Sofy sa...

ÅHHH superhärligt inlägg!!!

Vet du susanna, sen jag tog hjälp av mela och gjorde kostregistrering har jag ätit MER, tränat ganska normalt ( kanske aningen mer differntierat än vanligt, med mer lugn jogg och mer hög puls varvat) och jag har gått ner 0,5 kg. Genom att äta mer!

jag vet ju att du har en önskan om att bli lite tightare, och du är säkert på god väg, men jag skulle starkt rekommendera att testa PREMERA nu när de är igång. jag valde Mela eftersom jag ville ha kalipermätningen samtidigt och hon kunde göra den hemma hos sig. Ville bara tipsa om att det FUNKAR! Kram

Susanna sa...

Erika - Ja träningen hjälper en definitivt med omladdningar! Sen blev det såklart extra gott att lägga sig i soffan efteråt också :)

Sofy - Tack!
Ja efter snack med experten med det nystartade företaget tror jag också att jag borde äta mer, men det är svårt att veta hur. Ska bara pruta lite innan jag har råd att göra någon riktig deal med kvinnan bara :)