torsdag 9 juli 2009

Jag gillar inte poweryoga

Nej, poweryoga är inget för mig, och gårdagens tolkning av poweryoga var det sannerligen inte. Insturktören kom in två minuter innan passet började och upplyste oss om att hon minsann tränat både core och spinning innan yogan, och samtidigt som hon bad oss sätta oss i lotusställning och varva ner flängde hon runt i salen och trixade med matta, kläder och headset. Det kändes som ett skämt.

Bättre blev det inte. En axelstretch som uppvärmning och hackiga postitionsbyten. Tio andetag i glödpositionen, upp och stå på mattan igen och invänta nästa instruktion. Inte alls min kopp te. Jag gillar flödande yoga där postitionerna går in i varandra och där smidigheten och kroppskontrollen går före den benstyrka som eventuellt byggs i en utdragen glödpostition.

Hursomhelst fick jag stretchat gluteus och höftböjarna en del och insåg ännu tydligare hur mycket jag gillar anusara yogan jag tränat under våren. Nu ska jag återgå till viloställning i soffan.

12 kommentarer:

Anonym sa...

Vart körde du nånstans?
Å ett tips bara, tror inte Tova blir så glad om du kallar hennes Yoga för Hatha.. haha :) Anusara kallas den traditionen, å vill du berättar jag gärna skillnaderna. :)Kul att du kör Yoga igen iaf!
Kramar!
/J

Susanna sa...

J - Nej! Jag som googlade och allt, och trodde jag hittade rätt, haha. Crap! Får ändra.
Jag körde på sportlife i city, kommer inte ihåg vad instruktören där hette, men hur som helst saknar jag Tova mycket. Hur långt är det kvar? :(

Malin sa...

Vad tråkigt. :( Jag hade en liknande upplevelse för några veckor sedan. Gick på ett boxpass på ett annat gym för att få lite inspiration att lägga upp egna pass. Och det var det sämsta pass jag NÅGONSIN vart på. Instruktören körde någon slags aerobic-step-boxpass. Och jag som har noll koordination! :( Man går ju inte på ett boxpass för att dansa direkt! Du fick ju lite stretch i alla fall. Jag skulle också behöva sträcka ut höftböjarna ordentligt...

J sa...

Oj vems pass var detta? jag har varit på två olika poweryogainstruktörers klasser coh bägge var bra på olika sätt, jag har nog inte varit på dennas....

Malena sa...

Låter ju inte kul. Det där med yoga är en helt outforskad värld för mig... Måste kanske prova??!

Ha det gott!

julia sa...

Hahahaha, instruktören kom ut och sa att en av deltagarna varit jobbig och motsträvig hela passet. Var detta du??

Marina sa...

Låter inte som en seriös instruktör! Trist när det blir så.

Malin sa...

Nä fy sjutton vad trist. Dåligt av instruktören! :(

Susanna sa...

Malin - Det är konstigt egentligen hur oerhört mycket ett pass kan skilja sig från instrutkör till instrkutör när man ändå går dit för att träna samma sak. Är ett riskfyllt spel att gå till en ny instruktör...

J - Jag vet inte vad hon hette men hon hade onsdagskvällspasset på city. Insåg sen att det visst gått ett balance pass innan yogan, det hade nog fallit mig mer i smaken.

Malena - Ja, när yoga är bra är yoga helt fantastiskt! Så coolt när man riktigt känner hur man börjar förstå sig på sin kropp och hur den rör sig. BodyBalance är också riktigt bra!

Julia - Hahaha, det var det faktiskt inte, jag led i det tysta, men jag vet vem det var hon menade. En ganska dryg deltagare som påpekade när instruktören kallade positionerna vid fel namn. Sen började de hetsigt diskutera vad positionen faktiskt hette där mitt under passet, väldigt rogivande...

Marina - Ja det är trist, men det var en hel del folk på passet ändå så antingen gillar de upplägget eller så har de helt enkelt inte fått prova på yoga när den är bra. Vore synd.

Malin - Verkligen. När man går in till en yogasal förväntar man sig i alla fall att få sitta och varva ner och fokusera, inte tvingas lyssna på en babblande instruktör (speciellt inte EFTER att passet har satts igång...).

J sa...

Det hade varit en rejäl utmaning! Men jag tror faktiskt inte att jag klarar av 55km!!!!!!!! Knänan eller formen, överlevar nog inte.....Jag kan svara på din fråga på annat sätt, du vet snart ;)

J sa...

Ge upp? Det ordet finns inte i min vokabulär! Hade jag löptränat aktivt i några månader så hade jag hängt på om vi skulle ta oss genom alla! Det är väl tillåtet att gå?

Susanna sa...

J - Jo det är nog tillåtet att gå men samtidigt vill man inte tvinga resten av gruppen att springa jättemycket saktare än de vill bara för att man själv inte hänger med. Så därför tänkte jag inte vara med hela tiden. Eller springa själv sista biten kanske, om jag orkar, det hade varit coolt.