måndag 13 juli 2009

Fartlek och core (marathonpass 1, vecka 12)

Pass enligt schema:
Fartlek
1,5 kilometers uppvärmning på ca 11 minuter
4*80 meter koordinationslopp
4 kilometer fartlek på 27-29 minuter
1,5 kilometers nedvarvning på ca 12 minuter

Känsla innan passet:
Igår gjorde jag inte många knop. Huvudet bankade elakt och det var en aning ansträngt att äta... Idag försökte jag således kompensera genom att vara noga med mat och dryck, och samla ihop lite extra energi genom att dricka juice istället för vatten.

Min plan:
Ingen speciell, bara springa och ha roligt som vanligt.

Känsla under passet:
Inga stela benhinnor idag, tack och lov. Däremot ett par ben som visst inte var helt återhämtade från lördagens styrketräning, men det släppte under uppvärmningen. Koordinationsloppen flöt på bra som vanligt, och så även fartleken. Jag sprang på i ungefär samma fart och intensitet som jag gjort de två föregående fartlekspassen, men det kändes lite tyngre ansträngningsmässigt idag ändå, och konstigt vore det kanske annars. Väl i mål hade jag tydligen ändå sprungit på samma tid som sist, fast jag gick under två av återhämtningsminutrarna. Gott!

Mitt pass:
1,6 kilometers uppvärmning på 13 minuter, medelpuls 75%
Koordinationslopp
2 kilometer fartlek på 11,58, 6:00 tempo, 83% i medelpuls
2 kilometer fartlek på 11,33, 5:45 tempo, 84% i medelpuls
1,6 kilometers nedvarvning på 13 minuter, medelpuls 78%

Inför nästa pass:
Efter att ha varit ledig idag börjar imorgon den extremt intensiva jobbveckan - 80 arbetstimmar (inkl. en natts sovande jour) på fem arbetsdagar. Phew! Träningsveckan blir såklart anpassad till detta, eftersom jag jobbar från 8 - 23 nästan varje dag. Veckans långpass kommer att springas redan på onsdag eftersom jag är ledig då, och det tredje och sista löppasset är planerat till torsdag kväll för då slutar jag "redan" vid 22...

Styrketräningsmässigt är jag just hemkommen från ett 45 minuter lång corepass som verkligen sög musten ur min mage och rygg. Jag hoppas kunna övertala någon av ungdomarna att gå och träna i helgen (brukar inte vara så svårt) och i så fall tänkte jag träna armar och axlar. Om det blir tid till träning utöver detta ser jag det som en bonus...

6 kommentarer:

Träningsglädje sa...

wohoo - du blir SNNBRE!!!!

Susanna sa...

Ja jag blir visst det. Coolt :D

Snorkkis sa...

Det passet låter som nåt i min smak! Intervaller har jag svårt för, men fartlekspass kan vara riktigt roliga!

Hoppas veckan inte blir allt för sugande - 80 timmar på 5 dagar är ganska tufft.

Löpning & Livet sa...

5:45-tempo på inte överdrivet hög puls, najs!! Snart är du nera på 5:30 på under 80% :)

Malena sa...

Vilken vecka du har framför dig! och ändå planerer du för träning, bra! Många hade lätt hoppat över den en sådan vecka...

Hoppas du kan få till en bonusträning med någon av ungdomarna.

Kram!

Malin sa...

Oj! Jag ska nog inte klaga över mina arbetstider... :( All heder åt dig som ändå orkar träna!