tisdag 7 juli 2009

Fartlek (marathonpass 1, vecka 11)

Pass enligt schema:
1,5 km uppvärmning ca 11 minuter
4*80 meter koordinationslopp
5 kilometer fartlek
1,5 km nedvarvning ca 12 minuter

Känsla innan passet:
Sambon och jag försov oss galet nog i över två timmar. Larmet startade inte och vi bara sov, långt mer än vi behövde. Det gjorde att jag vaknade groggy och slö, dessutom hann jag bara med ett mål mat innan löpningen istället för de två jag hade tänkt hunnit äta.

Min plan:
Forsätta på spåret som verkar funka - värma upp och varva ner supersakta men springa på ordentligt under fartleken. Fartleken lade jag upp som förra veckan 3, 2 och 1 minuts hård löpning varvat med 1 minuts lugn löpning, om och om igen.

Känsla under passet:
Inte speciellt angenäm. Underbenen var stela och kroppen kändes inte alls alert. Dessutom hade jag ont i magen lite till och från i passet.

Jag värmde upp i långsam takt och efter uppvärmningen kändes kroppen något piggare. Koordinationsloppen gick fint och steget kändes bra.

När jag började fartleken märkte jag dock att konditionen inte riktigt fanns där den skulle idag och speciellt de längre intervallerna blev ordentligt tuffa. Ett par återhämtningsminuter i mitten av passet bytte jag ut mot gång för att hinna få ned pulsen lite till, och på nedvarvningen varvade jag gång med jogg.

Mitt pass:
1,5 km uppvärmning på 12 minuter, medelpuls 75%
Koordinationslopp
5 km fartlek på 31:10, tempo 6:12, medelpuls 84%
1,5 km nedvarvning på 13 minuter, medelpuls 80%

Övrigt:
Coolt att nästan lyckas springa 5 kilometer på en halvtimme när man varvar löpning med gång och dessutom känner sig ha en dålig dag! Det här marathonprogrammet funkar ju hur bra som helst!

8 kommentarer:

Dessi sa...

Grymt! Bra jobbat! :) Man kanske skulle prova fartlek för att komma under 30 min också? :D

Träningsglädje sa...

du är så duktig och tänk att det redan gått 11 veckor. helt imponerande med ditt fokus!!!

Cicci sa...

HUr bra som helst - vad härligt! Vad är det för program? Vem har gjort det?

Snorkkis sa...

Ja tänk att du redan kört 10 hela veckor av programmet! Och vilka framsteg!

Måste fråga en annan sak: Visst var det så att du testade blutsaft? Har du fortsatt med det, och har du tyckt att det varit bra?

Löpning & Livet sa...

powerkvinna på alla sätt!

Lotta sa...

Keep up the good work - för det verkar ju gå riktigt bra för dig!!

Susanna sa...

Dessi - Tack! Ja fartlek är roligt, det är kul att växla ordentligt mellan olika farter och skönt att veta att man snart får springa lugnare igen :)

Sara - Haha, det är roligt att ni är imponerade, själv tycker jag bara det är superhärligt med ett sturkturerat program att följa. Tiden går dock sjukt fort, snart halvvägs! Roligt och lite skrämmande...

Cicci - Ja det är kul! Jag springer efter programmet på marathon.se, 5timmarsprogrammet. Det är han marathonkungen som heter något på S som jag inte kan stava til lsom gjort det :)

Snorkfröken - Galet snabbt har det gått, och så kul att det ger resultat också!
Yes jag drack Blutsaft och kände det som att jag blev piggare. I efterhand har dock smarta Andréa upplyst mig om att det nog faktiskt inte är speciellt mycket järn i hälsokostprodukter så att det nog är ännu smartare att äta blodpudding (såvida man inte är vegetarian) om man vill ha upp järnvärdet. Vill man inte äta det kan man ju testa blutsaften istället, jag tyckte som sagt att jag fick mer energi av det, placebo eller ej ;)

Andréa - Hihi, vad mycket beröm jag får :D

Lotta - Jatack, det är så roligt när allt flyter på så bra!

Träningsglädje sa...

ja men vi är imponerande. för det handlar ju inte egentligen om vilket tempo man sprniger i, det handlar ju om att tänja på sina egna gränser. 5k för vissa, 50k för andra. 4-fart för vissa, 6.30-för andra. du är så jäkla cool så jag blir alldeles glad i kroppen!