tisdag 6 januari 2009

Vintertrött


Jag vill bara sova!

Usch vad seg jag har varit de senaste veckorna. Jag har sovit mellan åtta och nio timmar varje natt, men likväl varit slö hela dagarna och extremt trött på kvällen. Först trodde jag att det var en effekt av den mindre närigsrika födan och de oregelbundna mattiderna under helgerna, men nu har jag varit tillbaka i vardagen med någurlunda vettig mat i flera dagar utan att ha blivit piggare.

Antagligen är det vintertrötthet som har börjat stöka. Förra senvintern var jag lika trött, och kände till och med en riktig fysisk längtan efter solljus. Jag ska försöka vara ute i dagsljus så mycket jag kan, men det är svårt när jag jobbar dagtid och måste vara inne. Raster är dessvärre ickeexisterande på båda mina jobb, så de kan jag inte utnyttja. Jag har också svårt att bara vara ute när jag bor i stan. Folk tror ju att man är knäpp om man bara står och njuter av solen... Nej, i sådana lägen saknar jag verkligen landet och att bara kunna gå utanför dörren utan att behöva möta något folk.

Imorse var jag förresten så trött när fågelkvittret startade att jag övertalade mannen att skjutsa mig till jobbet så att jag skulle få sova 20 minuter till. Väldigt nödvändigt...

Har ni några tips kring hur man får bukt på sin vintertrötthet?

5 kommentarer:

Anonym sa...

Ja det är ett underbart jobb, just med djur..saknar det oerhört mkt! Vill iväg snart igen...har några en familj i Italien som vill att jag ska komma....får se hur det blir. Skulle dit egentligen för 2 år sen, men vi har hållit kontakten. Spännande =) Ha en fin dag i snöyran!
Caina...

Miss Agda sa...

Jag är alltid tröttast i januari! Sedan blir det lättare. Jag försöker höja mysfaktorn på kvällarna mha en massa levande ljus o sedan så har jagköpt en philips wake up light väckarklocka/lampa. Som solljus på morgonen. rekommenderas!

Susanna sa...

Miss Agda - Då hoppas jag att mitt också vänder efter januari! Fick faktiskt en wake up light i julklapp och har använt den en vecka nu, men kan inte säga att jag känner mig piggare...Men den kanske börjar funka efter ett tag.

Erika sa...

Wake up light kan vara en bra start på dagen, sen skulle jag rekommendera någon form av promenad på lunch eller liknande mitt på dagen. Som tur är börjar det vända nu och dagarna blir längre så härda ut :)

Susanna sa...

Erika - Ja, vi får hoppas att jag börjar känna effekten av lampan snart. Och de dagar solen skiner och jag har rast mitt på dagen ska jag se till att ge mig ut en runda!