måndag 5 januari 2009

Dagens träning

Planen: Säsongsstarten för S-challenge, 30 + 60 minuters cyklande (transport)
Känslan i kroppen: Extrem träningsvärk i ben och rumpa. Lite konstig känsla i halsen. Väldigt trött.
Termometern visade: -11 grader

Med dessa förutsättningar reviderade jag min träningsplan. Jag har haft tre riktigt bra träningsdagar (spinning/ morgonpromenad + styrketräning/ löpning + yoga) så att skjuta upp den superhårda cirkelträningen kändes som ett inte alltför tokigt beslut. Dessutom kändes det inte som en bra idé att cykla hem från gymmet eftersvettandes och med fuktigt hår i sådan kyla. Nej, jag stannade inne istället, med min nya favoritsysselsättning - träningsdvd:er.

Nu när jag råkat upptäcka hur lättillgängliga dessa videos är, känns min naprapats råd om att tränga rygg och mage 3 ggr/vecka som lite mer uppnåligt. Om jag styrketränar dessa muskelgrupper på gymmet två gånger i veckan, och tränar pilates eller styrka med balansbollen en gång i veckan borde min rygg bli bra på nolltid! Vi får hoppas på det i alla fall.

Idag testade jag hur som helst en dvd som hette "Pilates with gymball" (finns att köpa billigt på Ginza, för er som har ett samvete...). Även denna dvd var bra. Det var inte extremt tunga övningar, men det är det väl sällan inom pilates. Istället var det mycket fokus på hållningen och mjuka rörelser som ändå fick mina muskler att bli trötta.

När det sedan böjrade närma sig startid för jobbet måste jag säga att bilen lockade mer än cykeln. Men plötsligt kom jag på att jag känt mig väldigt trött i ett par dagar, och såg att solen lyste vackert i kylan, så att jag bet ihop och cyklade trots allt. Frös gjorde jag inte knappt alls faktiskt, bara lite om fötterna. Det återstår dock att se hur bra beslutet känns vid hemfärden 22.15...

Update: Klockan är 20:41 och det har inte blivit vamare som utlovat (smhi, det är ganska dåligt att slå fel på 7 grader!). Skjutsen hem är således beställd :)

4 kommentarer:

Löpning & Livet sa...

Låter som ett klokt beslut.. Själv funderar jag på att köra lite styrka i gymmet imorn (kors i taket eller hur man nu säger) :) Om jag orkar, ska springa snabbdistans på bandet först och vi får väl se hur trött och (o)motiverad jag är därefter :)

Susanna sa...

Andréa - Oh nice. Du får ha med dig ett tort linne att byta till dock, annars kommer du definitivt inte att styrketräna :)

carro sa...

Det är skönt när man tränat ordentligt, då kan man gott samvete strunta i dom där passen där förutsättningarna inte är så lockande. Jag har nog inte riktigt upptäckt tjusningen med dvd-träning. Säkert ett jättebra alternativ. Men jag måste nog lämna hemmet om jag ska få något vettigt gjort :)

Susanna sa...

Carro - Ja det har du rätt i. Aha, ja själv är jag lite tvärt om där. Jag älskar tanken av att slippa lämna lägenheten mer under dagen om jag exempelvis kommit hem från jobbet, så då blir träningsdvds perfekta :)