fredag 23 januari 2009

Bränna fett eller elda muskler

Efter 10 ljuvliga sömntimmar iklädde jag mig löparkläder och gav mig iväg på en mogonjogg. Det hade snöat lite under natten vilket medförde både för och nackdelar - lite halka och lite dämpning. Fokus idag var på att stanna kvar i rätt pulszoner för en morgonjogg, det vill säga jogga med en puls på mellan 70-75% enligt vad jag snappat upp från en viss löparnörd ;) Det gick fint men det var lite tråkigt att springa sakta så jag upprepade för mig sjäv att antlingen springer jag såhär sakta och bränner fett, eller så springer jag snabbare utan energi i kroppen och bränner upp mina muskler. Då blev det allt lättre att sakta in!

Tid: 61 minuter
Medelpuls: 73%

Guldstjärna till mig!

4 kommentarer:

Löpning & Livet sa...

Hihi.. fast det skadar ju inte om du kan komma ner ännu lägre! Mitt mål är att en dag kunna springa med en genomsnittspuls under 70% och då gärna under 6min tempo.. I nuläget är rekordet 73% precis under 6-tempo :)

Löpning & Livet sa...

Men guldstjärna ändå som sagt!

Anonym sa...

Vad fiffigt! :)
Så ska jag tänka nästa gång jag springer ett riktigt långpass! (Inte för att jag behöver bli av med mer fett direkt, men musklerna vill jag ju gärna ha kvar!) :)

Susanna sa...

Andréa - Då kommer det definitivt att gå långsammare än att promenera, haha! Men pulsen lär väl sjunka när jag fortsätter öva, så jag kommer nog stå ut med att springa långsammare, sen.

Malin - Ja det är ett bra mantra. Man vill ju inet bli av med musklerna man kämpat till sig!