fredag 16 januari 2009

Allt känns annorlunda.

För jag hämtade ut mina skoinlägg idag!

Wow så häftigt det var att sätta inläggen i ett par neutrala skor och bara känna. Känna hur inlägget gjöts samman med min fot, foten och inlägget som två perfekta pusselbitar. Och känslan av att gå var så häftig och konstig - att plötsligt få stöd på fotens alla delar, samtidigt? Märkligt men gott. Samtidigt lite ömt, eftersom vissa av fotens delar fått belastas onödigt hårt.

Mina gamla löparskor dömdes förresten ut. De hade gjort sitt och bidrog nu snarare till att min fot rörde sig fel. Out with the old, in with the new. New Balance alltså. En neutral sko med bra dämpning + mina inlägg = löpnings-himeln. Snart i alla fall. Först ska jag vänja mig vid inläggen genom att dels gå i dem hela dagarna, och dels börja springa korta distanser i dem. Ett par-tre kilometer varannan dag kanske. Fötterna, benen och hela kroppen måste vänja sig vid det nya sättet att springa. Sen ni, kommer jag kunna springa på alsfalt! Ganska underbart skönt att bara kunna ge sig utanför dörren och börja springa.

Jag tror det var den här modellen jag blev tilldelad (jag har den inte framför mig).
Inte världens hetaste sko. Jag frågade om de hade den i en annan färg, men det fanns nog inte för expediten bara skakade på huvudet och skrattade...

7 kommentarer:

Löpning & Livet sa...

Härligt! Då kan vi springa tillsammans sen! Ska du på emils cykelpass på tisdag föresten?

Och du.. mina förra skor var vita och orangea, och med dem satte jag 3 pers på 3 lopp! Orange är en vinnarfärg! :)

Susanna sa...

I know! Ska bli roligt :D Nej jag jobbar nästa tisdag så jag tänkte gå tisdagen efter. Du kan gå då också va ;)?

Logiskt sätt borde jag sätta väldans många personbästa i dessa skor, det går liksom inte att springa saktare än jag gör/gjort :D

Anonym sa...

Jag tycker att dom var snygga. Orange, vitt och silver är ju riktigt coolt och snabbt. Jag sprang min första halvmara i dom färgerna ;)

(Om Andrea vågar återkomma den tisdagen du ska gå kan hon få komma veckan du kommer också. ;) )

Susanna sa...

Jag får hoppas att jag också tycker det sen när jag märker hur bekväma de är att springa i.
Yes, jag ska försöka övertala henne :D

Anonym sa...

Sv: Ja, det låter verkligen som ett avancerat projekt! :) Klart att du får länka till mig med. Bara roligt! Trevlig helg!

carro sa...

Va skönt för dig att du äntligen fått inläggen! Visst är det en häftig känsla att gå i dem:). Mitt förstsa löppass i dem var en plåga. Gjorde sååå ont, främst i hålfoten, där inläggen är upphöjda. Fast jag hade inte hunnit gå i dem så mycket innan. Knappt nåt.

Susanna sa...

Malin - Haha, i know. Måste samla energi först :)

Carro - Ok, då vet jag vad jag har att vänta. Jag känner att jag är lite stel i hålfoten, där är mina inlägg upphöjda också, så det kommer nog att ömma lite där. Men jag tänkte inleda lite försiktigt ikväll med att jogga typ 2 km, så får vi se hur det går...