onsdag 7 januari 2009

Det märks att du tränar spinning din jävel!


Ett annorlunda spinningpass

Instruktören på gårdagens spinningpass var en mästare på att visualisera. Till tonerna av mäktig musik guidade han oss deltagare i en åtta minuter lång cykeltur genom Toscana. Trots att min puls låg över 80% procent av max var mitt huvud bara fyllt av de underbara beskrivningar av landskapet som instruktören målade upp åt oss. Det var bara att sluta ögonen, trampa på och låta sig uppslukas. Helt fantastiskt!

Det var en man som gjord för att stå på scenen som instruerade. Hans spexighet och härliga attityd vägde helt klart upp för en kanske bitvis lite bristande teknik och en inte helt supermanlik kropp. Det var bara att låta sig charmas när han efter uppvärmningen utbrast "Åja, nu börjar det hända saker efter julmaten. Jag känner mig nästan lite smärt!" samtidigt som han strök sig över bröstet och magen. Folk som bjuder på sig själva är underbara!

Genom de visualiseringar som han tvingade på oss fråntog han oss också viljan att ge upp eller fuska. Som då vi satt mitt i en tung sittande backe, och instruktören berättar för oss att vi ser en vän ståendes mitt i backen. En vän som har stukat foten och som undrar om han inte kan få åka med oss upp. Det var bara att snurra på ett halvt varv motstånd och bita ihop. Man sviker ju inte en kompis i nöd!

Det absolut roligaste var dock när vi befann oss ute i skogen, mountinbikanes med några kompisar som vi slutligen lyckades dra ifrån. Då berättar instruktören triumferande hur vår bästa kompis argt skriker på oss bakifrån "Det märks att du tränar spinning din jävel!"


Tid: 52 minuter
Medelpuls: 80% (yes, det var inte bara roligt, det var superjobbigt också. perfekt kombo!)
Maxpuls: 88%

14 kommentarer:

Anonym sa...

Låter som ett höjdarpass! :)Spinning är verkligen kul träning! Jag har just kommit hem efter två pass. Först ledde jag ett Cykel60 i Frölunda och deltog direkt efter det på ett RPM-pass. Är totalt slut, men glad. För ni deltagare är underbara och ger energi! :)

Puma sa...

haha rolig instruktör!!! mer sånt!

Susanna sa...

River - Ja det var verkligen ett höjdarpass. Nästan lite som dina pass kan jag tänka mig ;)

Puma - Exakt. Så upplyftande!

Anonym sa...

"Nästan lite som dina pass kan jag tänka mig." Haha du är ju snäll, men hur jag är inne i cykelsalen är det ingen som vet om dom inte varit på mina pass. :) Men jag kan förstå att det kan verka så eftersom jag är otroligt intresserad och dessutom skriver om det var och vareviga dag. På måndag morgon ska jag gå på Andreas pass. Det ska bli skitroligt!

Susanna sa...

River - Kul! Hon är duktig. Dessutom har de världens skönaste cyklar där :)

Anonym sa...

Det var inte Ola, eller?

Susanna sa...

Katarina - Jo det var det! Väldigt rolig man! Vet du var han kör i vanliga fall?

Anonym sa...

Har för mig att han har sagt att han kommer att köra RPM på lördagar 10.30(?)på Stigs Center och spin 60 också lördagar på Backaplan (12.00). Sedan är det bara att du håller utkik, för han hoppar in lite här och där mest hela tiden.

Anonym sa...

Jag förstod också att det var han och jag blev extra säker när jag dubbelkollade bokningen på Almedal, men jag ville inte hänga ut någon namn, men när SportlifeKatarina (antar att det är du..hehe) redan hängt utan spelar det ju mindre roll ;).

Em Löfgren sa...

låter som en superhärlig instruktör! nästan så jag kände mig som om jag var i Toscana genom att läsa det ;)

Anonym sa...

River - det är klart jag hänger ut Ola när det är positiv reklam! Hade Susanna sågat honom jämns med fotknölarna hade jag inte yppat en stavelse..

Susanna sa...

Katarina - Ok, tack! Vill definitivt gå på fler av hans pass :)

River - Kolla bokning och allt, vilken detektiv du är ;)

Emliscious - Ja han var verkligen härlig. Häftigt med folk som kan få en att glömma bort det jobbiga man egenligen håller på med...

Anonym sa...

Ja, blev ju lite nyfiken vem du höjde till skyarna ju :) Jag vill ju också gå på sådana pass ;). Jag var på två pass med han när det var Rosabandetspinningen. "Sex and the City Exclusive"-passet var riktigtriktigt roligt och jobbigt! Det finns en tjej som heter Sofia som har ett tidigt morgonpass på City kl 6.45 på Onsdagar. Dessa pass kan jag rekommendera om du vill få en bra start på dagen :) Håll också utkik efter en Caroline A som kör Bodypump och Cykel. En annan tjej som har sjukt grymma pass och en härlig personlighet är Susanna P som kör Bodypump, Bodyjam och Bodycombat...

Susanna sa...

River - Åh tack för alla tipsen! Det är alltid lika segt att vara fast på en cykel i en timme med en oinspirerande instruktör, så jag ska börja beta av listan så fort jag fått ändan ur vagnen och faktiskt besökt ett av dina pass. Det är ju prio ett :)