tisdag 13 januari 2009

Jag tränar hårt hela tiden...

... men det är ju inte speciellt smart!

Jag följer inte ett träningsschema ihopsatt av något proffs, och jag tränar inte någon enskild idrott där viloperioder blir en naturlig följd efter tävlignssäsong eller diet. Jag bara tränar på som jag känner för. Dessutom har jag en strävan efter att få lite mer synliga muskler, och då blir det lätt att jag lägger det ena hårda träningspasset efter det andra - för jag vill ju ha resultat nu. Och det går ju bra att träna hårt ett tag, men inte hela tiden. Jag missar ju helt uppenbart att lägga in lugnare perioder i min träning, som om det inte skulle vara nödvändigt bara för att jag inte tävlar i något, eller för att jag inte kör samma sak hela tiden och tröttnar.

Så nu är det dags. En lugn vecka. Från och med idag till nästa måndag. Inga större pulstoppar, bara behanglig vardagsmotion och ett par pilates eller styrkepass för bålmuskulaturen. Jag är förresten inne i en arbetsperiod med jobb 10 dagar i rad, så det passar väldigt bra att träna mindre nu och istället lägga tid på att laga bra mat (och inte bara en laxfilé i ugnen, med pasta och sallad utan några egentliga smaksenationer), även på veckorna.

Cykla kommer jag göra en hel del, fyra dagar närmare bestämt, nästan en timme om dagen. Jag ska dock bege min hemifrån i god tid så jag slipper köra på fullt hela vägen som jag gör ibland. En morgonpromenad lägger jag nog in mitt i veckan också, bara för att det är ett så oerhört skönt sätt att starta dagen på.

There you have it. En lugn vecka.

6 kommentarer:

Löpning & Livet sa...

Det låter som en bra plan! Själv har jag en monstervecka denna veckan, men det känns såklart mest kul :)

Em Löfgren sa...

låter smart!
tror kroppen kan behöva en lugnare period ibland för att bättre kunna ta till sig av den tuffare träningen! dessutom komme rnog motivationen gå i taket =)

Petra sa...

Usch, jag är verkligen sämst på att ta lugna perioder...blir i stort sett bara när jag har semester. Och då handlar det nästan alltid om aktiva semestrar. Får skärpa mig där!!

Susanna sa...

Andréa - Ja jag förstår det. Måste var kul att få springa snabbt ett tag nu när det mest varit lugna pass för din del.

Emliscious - Ja det är nog smart, men det börjar liksom redan bli lite svårt att hålla sig borta från gymmet, haha.

Petra - Det brukar bli så för mig på semestrarna också, att helt plötsligt inser jag att jag faktiskt sprungit eller tränat varje dag där också. För då äter man ju vanligtvis så mycket extra att man gärna vill träna ändå...

carro sa...

Jo, det är nog klokt att köra lugnare perioder ibland. Jag gör nog sällan det. Men på något sätt brukar livet se till att det blir lite mindre träning mellan varven :)

Susanna sa...

Carro - Ja det har du rätt i. Men då är jag osmart nog att ha dåligt samvete över det, och det är ju inte så sunt. Så nu försöker jag pränta in i hjärnan att det bara är bra att ta det lugnt ibland. Hittills går det bra ;)