torsdag 15 januari 2009

Att knäcka eller att inte knäcka

De säger olika och jag vet inte vem jag ska lyssna på...

Under de två år som jag har haft problem med min rygg har jag besökt flera olika kiropraktorer, sjukgymnaster och naprapater. De flesta håller samma linje - försök inte framkalla knäckningar i ryggen på egen hand. Det kan bli fel och det kan slita på ryggen. Låter logiskt, jag köper det. När jag lever efter detta går det dock inte många dagar innan jag börjar känna mig stel, och heller inte många veckor innan jag måste uppsöka behandlaren igen för att knäcka bort låsningen.

Sen finns det den här andra killen, som förutom sjukgymnast också är personlig tränare. En man som säger sig ha haft liknande problem som mig då han pluggade och satt still mycket. Han hävdar att allas ryggrad ska klara av ett visst mått av rörlighet. Vissas ryggar stelnar dock av olika anledningar till och då kan man hjälpa ryggen genom att själv röra sig på speciella sätt. Två av dessa sätt är ryggresningar på sidan och sidomagträning i maskin där man tvistar ryggraden. Båda dessa rörelser ska kunna utföras av en normal rygg, och de kan utföras av mig också, bara det att då jag gör det knäcker det till i ryggen. När det knäcks känns det skönt och befriande, och efter att jag gjort dessa två övningar känns ryggen ledigare, och det kan gå längre tid innan jag behöver uppsöka en behandlare för att knäcka bort låsningar. Problemet är att det här synsättet låter lika rimligt som det förra.


Så, vem har rätt? Vems råd lyssnar man på? Det är så svårt! Jag vill undvika att lägga pengar på dyra kiropraktorsbehandlingar var och varannan vecka, men jag vill också verkligen undvika att skada ryggen genom eget knäckande.

4 kommentarer:

Löpning & Livet sa...

Hm.. svårt!! Jag kan inget om det där så jag vågar inte säga nåt.. men det som känns bra borde väl inte vara skadligt??

Susanna sa...

Nej det känns ju inte som det borde vara det. Samtidigt kanske det skadar något som inte märks förrän om några år... Man är ju lite skraj för att göra något dumt med ryggen.

Anonym sa...

Jag skulle nog säga kiropraktorn! Men jag förstår att det tar emot att lägga så mycket pengar... :(
Är det lugnt om jag länkar till din blogg! :)

Anonym sa...

Hej Susanna!
Att rätta sin rygg är bra men att det knakar i leder (typ rygg) när du rör den är inte farligt utan det är att luft i leden pressas ut när ledväska kommer in.Att ha rörlighet i alla leder är något som många inte har för att vi använder inte full rörlighet i leden som vi bör så att träna en typ av led träning är nyttigt och förebygger stela onda leder.Själv sysslar jag med Joint mobility för att hålla leder i bra form (det ingår i min kettlebell träning och jag är utbildad i det samtidigt som jag blev utb i KBjag har en Internationell utb) Sök på Joint Mobility på youtube och se vad du tycker även under Scott Sonnon (min utb)

Må väl träna rätt