torsdag 22 januari 2009

53 plågsamma minuter BodyAttack


Och då menar jag dessvärre inte plågsamma på ett härligt sätt...

Det började bra, med uppvärming som påminde om rörelser i BodyStep. Men mitt under uppvärmninen började mina fötter göra ont och krampa, benhinnorna ömmade och vaderna stelnade. BodyAttack går nämligen ut på att använda vaderna, i allt och hela tiden. Passet bestod liksom bara i hopp upp och åt sidan, höga knän och så språng åt sidan igen. Och allt i så snabb takt att det blev väldigt svårt att hinna tänka "sviktande knän". Vad händer när man inte hinner vara mjuk i knäna? Jo vaderna får göra jobbet istället.

Nu var det väldigt olyckligt att jag testade inläggen i gymskorna för första gången på ett pass som var extremt påfrestande för underben och fötter, men jag hade trott att passet var mer en kombination av styrka och kondition, med övningar som typ utfallsgång, och inte bara massa hopp hit och dit. Dessvärre hoppade jag alltså bara omkring och hade ont i 50 minuter, vilket såklart inte ger en så positiv bild av upplevelsen. Men även utan smärtan tror jag att jag kunnat konstatera att BodyAttack (som av instruktören beskrevs som 'höginstensiv aerobics', inte riktigt vad jag tolkade det som på les mills hemsida) inte direkt är för mig. Jag tränar mycket hellre BodyStep eller Spinning, där har jag samma puls men med mycket mindre slitage på kroppen.

Tid: 53 minuter
Medelpuls: 80%

5 kommentarer:

Löpning & Livet sa...

Uach! Hoppas det går över snabbt nu! Jag trodde också att ba var nåt helt annat, men fick höra igår att det "typ var aerobic"..

carro sa...

Näh, som sagt, inte min grej. Kommer ihåg att det var massa hopp, höga knän, springa runt i ring å sånt.
Fy din stackare. Kan tänka mig hur ont det gjorde. Testade mina inlägg på ett combatpass. Funkade som jag skrev inte så bra. Får tyvärr köra utan (inte bra) innan jag får köpt nya gymskor.
Är ryggen bättre?

Susanna sa...

Andréa - Undrar varför de vill få det att låta som det är ett helt annat pass än det är? Man upptäcker ju liksom skillnaden...

Carro - Inte min heller tydligen :( Och denna releasen var precis så som du beskriver så de verkar inte ha ändrat något heller.
Nja, ryggen är kanske lite bättre, men det är svårt att bedöma. Ska försöka ha inläggen lite mer inomhus, är lite dålig på det.

(Favvis)Maria sa...

Åh vad jag hade önskat att mitt gym hade haft body attack!

Susanna sa...

Maria - Även efter den beskrivningen? :) Jag har i och för sig pratat med ett par helfrälsta bodyattackare efter det, så vissa blir istället helfrälsta av det.