söndag 18 januari 2009

Känslan dagen efter

(Bild lånad från idrottsortopedi.se)

Nu har jag gått omkring med inläggen i två dagar, och testat att jogga lite i dem. Det känns verkligen häftigt! När jag står upp skjuter jag automatiskt fram höften lite mer, vilket får konsekvensen att jag böjer bak övre delen av ryggen. Såhär i omställningsprocessen känner jag mig lite trött i ryggen, men jag hoppas och tror att det har att göra med att min rygg ska vänja sig vid att vara i ett läge som är bra för den. Kanske är det som mannen som gjöt inläggen sa, att till och med mina ryggproblem skulle minskas med hjälp av skoinlägg. Ganska galet i så fall.

När jag sprang igår kändes det också väldigt annorlunda. Den stora skillnaden var såklart att jag på något magisikt sätt inte hade alls ont i benhinnorna, trots att jag joggade på asfalt. Men när jag sprang märkte jag att jag även då sköt fram höfterna mer, vilket om jag tänker rätt borde avlasta vaderna. Och mindre spända vader borde leda till ett minskat tryck över benhinnorna. Win - win.

Framskjutningen av höfterna gör visst att jag får jobba lite mer med rumpan när jag går och springer. Ingenting jag direkt märkte igår, men det kändes däremot ordentligt när jag cyklade till jobbet imorse. Det brände av mjölksyra på utsidan av låret från de allra första cykelminutrarna tills jag var framme. Det blir till att stretcha ordentligt idag alltså.

Ikväll efter jobbet ska jag göra lite mag och ryggövningar på boll, och imorgon är den lugnare veckan över. Då vankas nämligen ett Challengepass - allt annat än lugnt!

7 kommentarer:

carro sa...

Vad roligt att läsa om dina upplevelser och förbättringar med inläggen! Att du inte hade ont på första löpturen oxå. Jag var inte lika klok som du, utan trots råd sprang längre. Men har inte haft ont efter det på löpturerna. Fast dom passar inte så bra i mina gymskor. Där klämmer det och gör ont. Kanske får köpa nya inneskor. Kul att det inte gjorde ont i benhinorna. Mina hälsenor är helt otroligt mkt bättre sen jag fått inläggen. Vilket är häftigt med tanke på att jag börjat springa igen. Var det Naprapat-Patrik som rådde dig oxå att skaffa det?

Snorkkis sa...

Intressant att läsa om dina nya inlägg (och bra blog också... kikar in nu som då :) ). Är det alltså benhinnorna som krånglat för dig? Jag har haft en förslitningsskada i baklåret antagligen p.g.a. att hålfoten är nersjunken, och ska vid nästa naprapat besök ta en granskning av skorna. Är dina inlägg gjutna efter dina fötter?

Susanna sa...

Carro - Yes det var Patrik som guidade mig dit. Jag frågade om jag skulle gå till löplabbet men han typ bara skakade på huvudet och viskade "De är kass!". Haha, han är rolig! Så häftigt att det verkar funka för både dig och mig, tur att jag läste om Patrik i din blogg så jag startade allt det här också :)

Snorkfröken S - Tackar tackar. Svarar hos dig :)

Felicitas sa...

åh, jag håller tummarna att det ska funka för dig sötis!! kram!

Susanna sa...

Felicitas - Tack :) Kram!

Anonym sa...

Coolt! :)

Problem med ryggen sa du? Jag har lite problem med att räta ut min rygg, har inte ont längre men hade ofta ont när jag var yngre. Talar om övre delen av ryggen som inte är så rät och fin som den borde. Skulle fotinlägg hjälpa mig tror du? :)

Anonym sa...

rena bluff stället. tuvärr