lördag 10 januari 2009

Tempo, tempo

Ah, vilken underbar lördag det ser ut att bli! Smög upp före pojkvännen och åt min goda frukost i all stillhet. Idag blev det müsli med hackad mandel och torkad frukt, och en knäckemacka med keso och gurka. Efter att pojkvännen väckts och maten smälts begav jag mig till Sisjön för att springa ett tempo/tröskelpass (inte helt säker på definitionerna här, men det löser sig nog efter att den hög löparböcker jag lånade igår plöjts igenom).

I drygt tio minuter lunkade jag fram för att värma upp kroppen. Allt kändes som det skulle och benen var pigga. Bra, för här skulle det springas! Planen var en dryg halvtimmes löpning i pulszon 4. Det gick hur bra som helst! Det klart att det var lite tungt ibland, men det var mest eftersom det på sina ställen var extremt backigt. I övrigt har jag uppenbarligen inga större problem med att springa på med en puls på närmare 85% av max. Ganska imponerad av mig själv :)

Uppvärmning: 12 minuter, medel 64%
Tempo: 42 minuter, medel 84%
Nedvarvning: 15 minuter, medel 70%

Ett av mina fokusområden i år (och speciellt med min nya underbara pulsklocka som kan dela upp träningen i varv) är att verkligen lägga tid på en ordentlig uppvärmning och nedvarvning. Hittills har jag skött mig väldigt bra, och gillar det verkligen. Träningen blir så mycket mer njutningsfull då jag ger kroppen den där lilla extra tiden att bli varm och att få varva ner.

Nu väntar lunch och därefter en tur in till stan där jag definitivt ska inhandla en god latte, och senare ikväll kommer Andréa. Som sagt, det ser ut att bli en underbar lördag!

2 kommentarer:

Löpning & Livet sa...

Fan nu blev jag ju avundsjuk! Både på frukosten som lät extremt god (kanske borde börja variera mig lite), på din nya pulsklocka och framförallt på löpningen! Själv fick jag minsann hålla mig till den tråkiga långsamma farten idag (fast ok, på morgonen skulle jag itne orka annat heller)

Hörs och ses!

Susanna sa...

Ja den där klockan är underbar, men det är lite jobbigt, för om det är någon som förtjänar den där klockan så är det du! Sen när/om vi bor närmare varandra får du komma och låna den när du vill!