söndag 11 januari 2009

Plågsam morgonjogg, hyfsat styrkepass

När jag vaknade imorse ville jag inte alls genomföra den morgonjogg jag hade planerat. Huvudet kändes lite tungt och en blåsa stor som en femkrona sved på min högra häl. Efter många minuters velande begav jag mig ändå till löpspåret, påskjutsad av tanken: Det är bara en morgonjogg. Den bekvämaste formen av löpning. Bara att jogga på i ett lungt tempo och njuta.

Det var inget njutningsfullt med min morgonjogg. När jag tog mitt första joggingsteg kände jag hur stel jag var, i typ alla leder och muskler nedanför och i knäet. Inte så njutningsfullt. Benhinnorna var allra värst (oj vad jag ser fram emot skoinläggen nu!). Jag började ta mig sakta framåt, men var så stel att det var svårt att ens komma upp i önskad morgonjoggspuls. Suck! Jag joggade dock envist på och tänkte att de första minutrarna ju måste vara värst, att allt borde mjukna efter att jag blivit varm - men icke. Alla de 30 minutrar jag stod ut var mer eller mindre plågsamma. Usch. Imorgon blir det således stötningsfri träning i form av spinning istället för den tänkta löpningen.

Ett par timmar och ett mål mat senare befann jag mig på gymmet. Där gick det bättre. Jag supersetade hela passet igenom och fick till ett väldigt effektivt pass med följande övningar:

  • Rodd och plankan
  • Hantelpress (axlar) och hammercurls (biceps)
  • Latsdrag med V-handtag och crunches på boll
  • Tricepspress och hantellyft åt sidan (axlar)
  • Smal latsdrag och magövning på boll där man börjar i armhävningsposition med benen på bollen och drar in knäna mot bröstet
  • Ryggresningar

Jag hade nog ätit lite för tätt inpå passet för i början mådde jag lite illa. Då blev det lite tungt men jag försökte att koncentrera mig på de bra sakerna, som att det iaf inte var lika tungt som imorse, och som hur stressad kille jämte mig blev när jag tog samma vikter som honom i hammarcurls :) Nu ska det bara njutas av söndagskvällen, nedbäddad i soffan med alla mina intressanta låneböcker och en stor kopp vitt te.

7 kommentarer:

Löpning & Livet sa...

Usch! Mitt huvud var också tungt imorse och jag kände mig nästan bakis! Hur blev det så?? Så mycket drack vi ju inte! :)

Imorn ska jag förutom mitt eget pass vicka på två pass, så det blir mycket cykling imorn! :)

Du ska inte investera i ett 10-klippkort och komma med på ett av dem? ;)

Anonym sa...

Ena dagen kan en morgonjogg vara hur härligt som helst och andra dagen en riktigt plåga. Starkt att du orkade ut iaf!

Susanna sa...

Jag vet, jag kände mig också lite bakis. Mycket märkligt! Fast sen när jag väl kom ut och sprang kände jag inget av huvudet. Och tur var väl det, om det hade varit ytterligare något som gått fel hade jag nog inte kommit många meter...

Susanna sa...

River - Ja det är sant, får hoppas att nästa morgonjogg blir lite trevligare :)

carro sa...

Usch va det är trist med såna löturer. Jag blir ledsen, arg, frustrerad och allt möjligt. Men man stärks oerhört mycket mentalt efteråt. Att man faktiskt genomförde det. Så, glöm nu den här rundan och låt inte detta hindra dig från att snart (efter du fått inläggen) ge dig ut igen.
:)

Ebba sa...

Aj, kan känna din smärta! Inte kul att springa när det bara gör ont.. Bra jobbat av dig att stå ut så länge =) Hoppas att skoinläggen hjälper när du får dom!

Susanna sa...

Carro - Ja det är inte kul alls. Och ännu värre blir det när man jämför med hur bra det hade kunnat kännas...

Ebba - Ja det är tur att man är envis :) Och det ska bli väldigt spännande att få inläggen!