söndag 2 augusti 2009

Strongmanfödelsedag och ett irriterat knä


Tack så mycket för alla gratullationer snälla bloggläsare! Igår inträffade den riktiga födelsedagen, min 25 års dag, och det var en väldigt trevlig dag. Vi steg upp tidigt och reste långt för att hejja på Sebastian när han tävlade i en Strongmantävling. Det var varmt och soligt, tävlingen var spännande och sällskapet trevligt. Ännu bättre blev det när det visade sig att Sebastian stod som vinnare. Härligt!


Absolut ickehärligt är dock mitt knä. Det gör ont. Jag har inte tänkt så mycket på det i veckan eftersom jag varit sjuk och ändå inte tagit några löpsteg, bara känt att det varit stelt och försökt stretcha. Men då jag sprang lite kort i fredags gjorde det ordentligt ont i varje markisättning. Inte bra alls! Jag har ingen erfarenhet av knäproblem och vet inte hur jag ska hantera det. Det skulle kunna vara en inflammation i knäet efter påfrestningen i söndags. Hur hanterar man det i så fall? Jag har försökt massera kring knäet och musklerna där är ömma, så det borde hjälpa lite. Men sedan då? Byta ut löpningen mot t ex spinning tills det släpper, eller springa ändå fast lugnt? Eller gå till doktorn eller någon sjukgymnast? Eller vila helt?

4 kommentarer:

Löpning & Livet sa...

Hälsa grattis till segern! :)

Och återigen grattis till dig såklart! Jobbigt det där emd knät.. vi får prata snart så får du beskriva var och hur det gör ont. om det är nåt jag har erfarenhet av kanske jag har några tips..

Träningsglädje sa...

vet inte heller hur man hanterar onda knän men att springa med det verkar inte helt korrekt? fast jag fortsatte iof springa när jag hade ont i höften eftersom det inte verkade göra någon skillnad i ontet. men så är man bättre på att ge råd än att ta de till sig förstås... var rädd om dig!! Kul med seger på din dag!!

Marina sa...

Vad tråkigt att du har ont i knäet ditt. Troligtvis har du överansträngt dig. Det sägs ju att man inte ska öka för mycket på en och samma gång, t.ex. ska man inte öka sina distanser för fort. 10 % i veckan har jag hört, t.ex. 1-2 km på sitt långpass. Jag råder dig till att inte springa i nuläget. Knäproblem är inget att leka med, kan ju bli mycket sämre. Träna något alternativt och när det känns bättre igen så kan du börja lite lätt. Lycka till!

Sebastian sa...

Kul dag och kul att ni följde med :)