lördag 22 augusti 2009

Skogsäventyr och styrketräning

Igår var vi ett gäng ur min släkt som vandrade tre kilometer rakt in i och upp genom skogen, för att nå fram mot ett häftigt naturfenomen, en "jättekälla". Uppe på ett av de högsta punkterna kring föräldragården finns nämligen en stor håla i berget, urgröpt av mindre stenar som legat och slitit i samma grop i år efter år efter år. En väldigt trevlig utflykt och ett häftigt fenomen.


På väg upp hittade jag också lite overkligt vacker skog, så jag passade på att leka lite träd själv :)


Sedan tränade jag ben. Jag hade lite inspirationstorka och sökte på internet efter övningar. Då hittade jag sidan
Stykeprogrammet som gratis erbjöd fullt av övningar med rörliga beskrivningar. Perfekt!

Jag började med att mjuka upp benen med ett tre småövningar från sidan; stående hikelyft, stående höftlyft och stående rumplyft. Därefter avverkades benpress, vadpress, raka marklyft och sumobenböj. Mellan de senare övningarna passade jag på att lägga in "uppvärmnings"övningarna som lite aktiv vila. Det gjorde att passet kändes roligt och nytt.

Idag har jag transporterat mig tillbaka till Göteborg igen, och här ska det springas långpass om en timme. Två timmar ska jag vara ute. Hoppas att benen någon gång under den tiden bestämmer sig för att släppa den hemska träningsvärken som börjar slita sig fast i mina muskler...

3 kommentarer:

carro sa...

Ja, det ser otroligt vackert ut i den skogen.
Va duktig du är tjejen som kör din benträning. Gynnar ju faktiskt löpningen. Under hösten-vintern kommer jag ta tag i det:)

Dessi sa...

Wow vilken skog! Häftigt :D

Susanna sa...

Carro - Ja jag nöjt i fulla drag av att vara där i den :)
Jo det är nog viktigt att prioritera benträningen, jag verkar få ont i knäna annars. Jag tycker att det är roligt att träna ben så jag har inget emot det, men däremot är det ju väldigt segt att springa med träningsvärk i benen...

Dessi - Ja visst är den? Så härligt orörd och vild också!