onsdag 12 augusti 2009

Backintervaller (marthonpass 2, vecka 14)



Pass enligt schema:
2 kilomters uppvärmning
2*15 meter höga knän/skip (right?)
15 minuters backlöpning. Flack backe med teknikfokus. Cirka en minuts löpning uppför.
2 kilometers nedvarvning

Känsla innan passet: Ingen vidare bra känsla faktiskt. Har varit en tung dag emotionellt och egentligen var jag inte sugen på att göra någonting alls. Men, med hopp om lite träningsendorfiner gav jag mig iväg ändå.

Min plan: Egentligen älskar jag ju backintervaller, så jag hoppades på att hitta glädjen i löpningen någonstans på vägen.

Känsla under passet: Under uppvärmningen var mina steg pyttesmå. Fast jag knappt haft känt någon träningsvärk efter styrkan igår påverkade den säkert spänsten och steglängden. Inte för att det gjorde något, jag hade ingen press på mig under uppvärningen utan lunkade på genom skogen och försökte njuta.

Efter höga knän var det dags för intervallerna. Wihoo! Nästan iallafall. Det var roligt att springa i backen och det var häftigt att känna hur de där knälyften fick en att verkligen nöta in tekniken. Fram med höften, upp med blicken, spring på framfoten. Det kändes som en väldigt effektiv teknik. Det var dock något som saknades i passet idag. Den där gnistan. Ibland får man till ett superpass just för att man är nere, ibland når man inte dit. Det gör inte så mycket. Jag sprang mina intervaller och jobbade med min löparutveckling, men det var bara halvkul. Fine. Sista intervallen kände jag dock för att springa ifrån alla känslor och gav gärnet, och det var kul. Och befriande. Härligt att tokspringa och få ha skogen för sig själv.

Mitt pass:
14 minuters uppvärmning, cirka 2 km, 78% i medelpuls.
Löpskolning.
16 minuters backlöpning, 83% i medelpuls, 92% i maxpuls.
15 minuters nedvarvning, cirka 2 km, 81% i medelpuls.

Krämpor: Knäet kändes inte av under uppvärmningen. Ett steg framåt! I backarna började det dock värka, men bara just då jag sprang hårt. I nedvarvningen och nu efteråt känns det ok igen, bara lite lite ont. Jag kör på med schemat veckan ut som planerat och ser vad som händer.

Inför nästa pass: Bara ett pass kvar denna veckan, fartlek. Ser fram emot att få lite rull på fötterna!


Gillar mina nya långa tights (trots konstig spegelvinkel)

Ps. Jag har det lite stressigt nu med allt möjligt som händer så jag hinner inte läsa och kommentera allt jag vill. Tråkigt, men jag är snart hos er igen!

3 kommentarer:

Snorkkis sa...

Vilket bra tips att göra knälyft innan backintervallerna för att få in det rätta back-steget. Det ska jag lägga på minnet!

Dessi sa...

Du är supersnygg, vet du det? :)

Susanna sa...

Snorkfröken - ja det fungerade riktigt bra faktiskt!

Dessi - Tack vad snäll du är!! :)