tisdag 4 augusti 2009

Core och spinning (marathonpaus)

Mitt knä är bättre idag! Det gör knappt ont alls när jag går, och ömmar mindre när jag joggar. Väldigt lättande! Jag planerar dock att inte hoppa på marathonprogramet igen förrän nästa vecka även om knäet känns ok nu, för att vara på den säkra sidan. Det blir styrka och spinning den här veckan istället.

Vid sextiden ikväll stod Andréa och jag och väntade otåligt utanför salen där Coren skulle hållas (ok, inte så otåligt, vi hade en del att tala om), när vi plötsligt blir avbrutna av gymmets chef som bedjande undrade om inte Andréa kan hoppa in och leda coren. Hon ställde upp och fick improvisera ihop sitt livs första corepass på en halvminut. Hur imponerande är det inte då att det blir ett riktigt bra och balanserat pass? Så duktig!

Coren var intensiv, jobbig och tvingade mig att kämpa. Andréa stod ju och iaktog mig! Övningarna kändes ganska tunga idag, speciellt den sista rygglåten där jag verkligen dog, men så har jag ju inte kört core i grupp regelbundet på ett tag heller. Blir lättare att klämma in när höstschemat startar.

Efter coren sprang vi vidare till cykelsalen där ett spinningpass skulle genomföras. Idag hade jag ganska höga förväntningar på spinningen för instruktören som höll i passet är riktigt bra. Jag har i och för sig bara tränat för honom en gång tidigare men gillade det verkilgen då han är en mästare på att måla upp visuella bilder i ens huvud. Och jag blev inte besviken.

Passet var bitvis ganska tungt (fyra gånger sex minuter på 85% av max), men det var hela tiden riktigt roligt. Bra musik, härlig pepping och intressanta historier. När vi cyklade tungt beskrev han hur vi tog oss fram genom djup lera och då vi raceade låg vi just bakom en buss som vi försökte knappa in på. Hur roligt som helst! Studtals var berättelserna så inlevelsefulla att jag nästan glömde bort hur jobbigt det var, men pulsklockan berättar att jag hade en medelpuls på 80% inklusive uppvärmning och nedvarvning. Kanske lite väl hårt för att vara första riktigta passet efter förkylningen, men det går inte att hålla igen under ett så roligt pass. Allra roligast var det när vi mitt i en historie blev överraskade av något oväntat och lurades till att cykla oss igenom en dubbelt så lång intervall som vi trott. Det är roligt att ha fått upp ögonen för hur mycket spinning kan vara.

6 kommentarer:

Löpning & Livet sa...

nu ska vi inte ta i här, SÅ bra och balanserat var det inte. Men mtp omständigheterna var det ok. ok om man ser till övningar, men lite sämre om man ser till själva instruerandet :) kände mig mest rörig och vimsig och hade inte särskilt varierat ordförråd :) Men ni fick ju träna iaf!

Lotta sa...

åh, måste verkligen komma igång med coren igen.. Kul med spinningpasset och med Andréa som core-instruktör.. :)

Joel B sa...

Härligt o höra att knäet börjar kännas bättre. Ta det lugnt med löpningen ett tag, så kommer du säkert att vara frisk och återhämtad innan du vet ordet av!

Marina sa...

Vad bra att det känns bättre i ditt knä! :)

J sa...

Nu köpte jag lite dyrare kött som ryggbiff och oxfilé och lite "finare" ostar och dyrare grönsaker än vad jag brukar, så det gick på ca 2000:- (Köttet handlar jag på Slakthuset i Gamlestan) Det kommer dock räcka en evighet...fast iofs har jag börjat äta mer *haha

Susanna sa...

Andréa - Jo det var det, du var grym!

Lotta - Ja jag med. Så fort höstschemat startar :) Ja det blev jätteroligt, och helt omöjligt att inte göra sitt bästa när hon stod och iaktog en, haha.

Joel - Ja det är verkligen skönt. Hoppas på att det bara är lite överansträngning i kombination med för lite styrka. Tack för stödet :)

Marina - Det är en stor lättnad. Vill hellst springa nu dock, inte på måndag som jag har bestämt, men jag får ha tålamod.

J - Oj vad lyxigt att köpa sitt kött där. Känns som man får väldigt mycket bättre kvalité då. Borde börja lyxa till det lite med det ibland. 2000 känns ändå inte så farligt för så mycket mat och så mycket kött.