måndag 17 augusti 2009

Snabbare snabbdistans (marathonpass 1, vecka 15)

Pass enligt schema:
1,5 km uppvärmning
2*80 meter koordinationslopp
5 km tempolöpning med stegrande fart eller om det känns bra 5 km snabbdistans med konstant snabbare fart. 33-34 minuter.
1,5 km nedvarvning

Känsla innan passet:
Tänkte inte speciellt mycket på den stundande löpningen. Hade en ledig dag och gick och fixade i lägenheten innan träningen.

Min plan:
Att springa uppvärmningen superlugnt och sedan ägna snabbdistansen åt att försökta hitta flytet igen.

Känsla under passet:
Redan under uppvärmningen kände jag att något hade fallit på plats i kroppen igen. Steget kändes lättare än förra veckan, och kroppen verkade ha hittat tillbaka till den där löpningen som knappt känns ansträngande alls. Därtill kändes absolut inget ont från knäet vilket var oerhört skönt.

På de två koordinationsloppen tog jag det ganska lugnt för att känna på knäet, men det gjorde fortfarande inte ont. Så satte jag av på min snabbdistans. Och det kändes plötsligt bra! Jag sprang på i en fart som kändes "lite snabbare", och med ett steg som var medvetet lätt och spänstigt. Nu hade jag nämligen kraft att trycka ifrån i steget igen! Jag sprang på i en stadig fart och det kändes så bra! Även fast det såklart var konditionsmässigt ansträngande var det idag jobbigt på ett skönt och utvecklande sätt, istället för den där hemska känslan jag haft förra veckan av att det är så oerhört tungt att jag bara velat stanna.

Jag passerade halva sträckan på drygt 16 minuter och var överlycklig. Det inte bara kändes snabbare alltså, det var faktiskt snabbare också. Andra halvan kändes inte alls lång och plötsligt var jag i mål, på 32'30. Wohoo! Nu kanske det börjar bli lättare igen? Hoppas det! Känslan efter ett sånt här härligt pass är i alla fall väldigt angenäm :)

Mitt pass:
1,5 km uppvärmning, 11'35 minuter, 74% i medelpuls
2,5 km snabbdistans, 16'21 minuter, 83% i medelpuls,
2,5 km snabbdistans, 16'07 minuter, 85% i medelpuls, 6'29 tempo på snabbdistansen
1,3 km nedvarvning, 10'12 minuter, 80% i medelpuls

Krämpor:
Absolut inga bekymmer från knäet. Benhinnorna håller sig smärtfria de också.

Inför nästa pass:
När nästa pass ska springas är lite krångligt. Denna veckas marathonschema innehåller fyra pass, de jag har kvar är ett vanligt lättdistans, ett långpass och ett med korta intervaller. Imorgon kan jag dock inte springa för först ska jag till naprapaten tidigt på morgonen (behöver verkligen fixa ryggen, känner mig helt sned, och ska även be honom ta en titt på knäet), och på kvällen ska jag träna annat roligt. På onsdag morgon går jag på jobbet och slutar sedan inte jobba förrän fredag lunch. Ingen träning på två dygn där alltså. På fredag tänkte jag springa ett av passen och på lördag ytterligare ett. På söndag vill jag helst inte springa för jag ska på fest på lördagskvällen. Återstår alltså att springa ett pass till idag, i så fall lättdistansen och springa den väldigt lugnt, som återhämtning. Undrar om det är dumt? Eller om jag ska försöka ta den på söndag i alla fall. Vad tror ni?

Ps.
Festen i lördags var jättekul och lyckad. Jag inte bara hade roligt och fick umgås med mina vänner, jag fick fullt av genomtänkta presenter också. Se till exempel de här overkligt fina tesilarna gjorda i mjukplast. Älskar dem!

7 kommentarer:

Löpning & Livet sa...

spring det ikväll efter coren (som jag sg att du var bokad på) då kan du ta följe med mig till skatås kanske..

kul att det känns bra igen föresten!

Erika sa...

Kul att det kändes bra!

Jag har också sprungit idag, kollade formen lite inför lördag och det gick bra så har ett litet hopp om att det kan gå bra...
Ska du springa midnattsloppet??

Ses imorgon!

Erika sa...

Vad skönt att det känns bra att springa igen!!

Suzan sa...

Jättesöta tesilar!!!

Mikkan sa...

Du, de där tesilarna var ju det sötaste man sett, fint som snus!

Cicci sa...

Snygga tesilar! Och bra pass! Kul det kändes bra =)

Susanna sa...

Andréa - Ja det är nice att det är bättre!

Erika - Ska bli roligt att höra om ditt lopp sen. Synd bara att du inte har en blogg som du kan skriva om det i ;)

Erika - JA, det är SÅ skönt!!

Suzan - Visst är dem, jag är helt kär i dem!

Mikaela Mars - Haha, ja de är ganska fantastiska. Jag blir helt glad av att se på dem.

Cicci - Ja tack det var väldigt skönt att det gick lättare igen!