måndag 3 augusti 2009

Rehabstyrka för knäet

Jag tänkte inte så långt tillbaka när jag skrev att jag inte hade någon erfarenhet av knäskador. För drygt fem år sedan, när jag flyttade till storstaden för att plugga och för första gången i mitt liv hade tillgång till ett riktigt gym fick jag problem med knäna, och främst vänsterknäet. Jag tyckte det var så oerhört roligt att ha tillgång till alla gruppträningspass att jag tränade aerobics, dans, step eller combat nästan varje kväll, medan styrketräningen prioriterades bort. Ett halvår senare började knäna svullna och bli stela. Om jag stod upp en längre stund utvecklades en molande värk som kunde hålla i sig i timmar.

Jag gick till en läkare som misstänkte att baksidan på mina knäskålar inte var helt släta, och att knäna blev irriterade av detta. En lösning på problemet var att fokusera på att träna upp styrkan i benen, något som verkligen stått i skymundan. Den allra bästa övningen för knäna sades vara lutande benpress, och den har varit ett stående inslag i min benträning sedan dess.




Efter mitt läkarbesök började jag träna benen ordentligt och snart hade de värsta problemet försvunnit. Den molande värken kom tillbaka lite då och då om jag gått mycket, men kunde avhjälpas av stretch och ytterligare benträning. De senaste åren har jag knappt tänkt på skadan alls (uppenbarligen).

De senaste månaderna har jag som ni vet satsat mer på löpträning. Styrketräning är fortfarande något jag älskar, men ett par träningsvärkstunga ben hämmar löpningen i flera dagar, så utan att egentligen ha tagit något medvetet beslut har jag ändrat om lite i min träning. Från att ha varit supernoga med att träna benen en gång i veckan har jag nu gjort det ungefär varannan, och från att alltid ha kört benpress har jag gått över mer till övningar med fri stång. Kanske, kanske, och jag hoppas verkligen det, kan detta vara orsaken till att mitt knä mår dåligt just nu. Så bra det vore om det var fallet, för det är ju lätt att rätta till!

Ivrig efter min påkomst befann jag mig på gymmet 07.15 idag för att hinna träna innan jobbet. Cykelturen dit gick för övrigt helt smärtfritt så spinning borde fungerar redan i nuläget. Själva styrketräningen gick också bra, jag körde väldigt lugnt och med många lätta reps. Det gjorde inte alls ont i knäet träningen, men det gör fortfarande ont när jag går -kanske lite, lite mindre än igår. Hoppas på det!

12 kommentarer:

House Of .... sa...

just den där maskinen du har på bild, den kommenterade min PT häromdagen.. att den tydligen(enligt honom) är extremt dumt utformad, för den påfrestar nedre delen av ryggen (tror jag han sa) väldigt mycket.
Vet inte om han har "rätt" men skickar vidare en varning till dig, vill ju inte att söta du ska eventuellt skada dig =)

kraam

Snorkkis sa...

Jag har också varit allt för lat med benträningen, främst av samma orsak som du nämner; att det stör löpträningen flera dagar. Det är dock benen som är min akilleshäl i löpningen; knäna krånglar ibland, och låren blir allt för trötta i slutet på långlopp. Bla. den övning du hade på bilden + en massa andra benövningar borde läggas in! Tack för inspirationen!

Sebastian sa...

Ja det kan ju vara förklaringen. Hoppas att det är det, det låter ju logiskt att man bygger upp stabilitet i knäleden vid styrketräning. Och löpträning frestar ju en del på knäna.

Susanna sa...

Ingela - Aha, tack för att du sa till! Vet du, jag kände mig faktiskt ganska stel i ländryggen när jag körde idag. Hm. Kanske skulle kolla upp om en rakare benpress funkar lika bra, den borde vara snällare mot ryggen.

Snorkfröken - Ja visst är det irriterande att springa runt med ben stela av träningsvärk? Samtidigt vet man ju att man måste, annars bara sliter man ju på dem. Ett tag när jag alltid hade vilodag på söndagar tränade jag ben på lördagar, men nuförtiden håller min träningsvärk i sig i flera dagar så det funkar inte riktigt heller. Det brukar dock hjälpa lite om man morgonjoggar superlugnt dagen efter, kanske borde börja med det...

Susanna sa...

Seb - Ja jag hoppas på det, vore väldigt jobbigt om det var andra knäproblem. När vi var och mätte kroppssammansättning i Töllstorp för massa år sedan hade jag dessutom mindre muskelmassa i vänster än i höger ben. Så det hänger nog ihop det där.

Malin sa...

Jag hade samma problem, fick ont i båda knäna av all löpning. Till sist insåg jag att all löpning faktiskt bryter ner benmusklerna mer än den bygger. (Om man springer mycket långpass vill säga) så jag tog mitt förnuft till fånga och började köra lite benstyrka, vilket snart gav resultat! :)

Ang. tatueringen så gjorde det rejält ont... Inte så farligt längre ner på magen, men upp mot revbenen till! Huden är ju så tunn där.. Men vill man bli fin får man lida pin! ;)

Susanna sa...

Malin - Ja det är nog så, så svårt att föreställa sig bara när man springer och springer och använder benen, att musklerna inte blir starkare av det. Men nu ska jag inte glömma bort det igen!!

Petra sa...

Hm, jag är sämst på benträning. Tur att det finns styrkebetonade pass på Friskis & Svettis som jag kan köra...

mikael sa...

Usch för styrketräning. Fast det får jag lida för nu när min rygg och mage är väldigt svag.
Det påverkar i sin tur mina baksida lår. Massören skrattade åt att baksida lår var så korta =(

Har börjat med lite mag och ryggövningar sista tiden men måste få kontinuitet i det.

Mina knän är inte heller bra pga felställda knäskålar från födseln.

Hoppas du snart kommer tillrätta med dina knän.

Malin sa...

Hade oxå samma knäproblem som dig för 6 år sen. Då var jag duktig att göra rehab och styrkeövningar. Men så fort det blev bra blev det sämre med den varan. Man borde ju verkligen köra det nu, skulle även behöva göra övningar för mina svaga fötter. Frågan är bar anär man ska hinna göra allt man borde och vill?

Susanna sa...

Petra - Ja men det funkar ju också som styrka. Jag tycker alltid att man har fullt av träningsvärk efter sådana pass också så någon nytta gör de ju uppenbarligen!

Mikael - Det är inte lätt att motivera sig till något man inte gillar. Men om du tänker på hur sjukt snabbt du springer redan, tänk då hur oerhört snabbt du då skulle springa om du lade in lite styrka. Elitfort :)

Malin - Ja det där med tiden är ett problem, särskilt när man redan tränar mycket. Ju mer man tränar desto mer tid borde man nog också lägga på funktionell träning och rehab. Men hur ska man hinna/orka med det?

Anonym sa...

hejsan, ja fundera lite över benpressövningen. Jag tror att om du strävar efter behålla den naturliga svanken när du gör övningen och är noga med att även spänna magen (tänk att du skall sätta dig på en stol) så ser jag inte att det ska vara något större problem, förutsatt att du lägger på rimlig vikt i förhållande till vad dina ben orkar med. man kan ju också variera sig och köra andra benövningar som tex. utfall - en kanonbra funktionell övning tränar fram/bak och insida samt balans och hållning :) det var mitt lilla resonemang. hälsn. Karin, sjukgymnaststudent.