fredag 7 augusti 2009

En annan sorts konditionsträning

Att jobba dygn på ett ungdomslöst ungdomshem kan bli lite långtråkigt. När alla administrativa uppgifter är slutförda, tv:n och datorn inte underhåller längre; då är det illa.

Tur då att den enorma (och backiga) gräsmattan här inte har blivit klippt på åtta veckor, och att jag hade träningskläder med mig. Perfekt sysselsättning! Gräset var så tjockt och gräsklipparen så svag att jag ofta fick dra den bakom mig för att den skulle orka, och då och då även lyfta upp framänden för att den inte skulle dö av ansträngningen. Det hela slutade med nästan två timmars gräsklippning där min puls lång mellan 70 och 75%. Ett väldigt bra och välbetalt träningspass alltså.

4 kommentarer:

Lotta sa...

Vad kan bli bättre än att få betalt när man tränar? :)

Susanna sa...

Lotta - Nej det är ganska lyxigt :)

mikael sa...

Haha, har aldrig sett gräsklippning på det sättet. Ska snart ge mig ut och klippa gräset här hemma också :)

Kan ni inte köpa in ett löpband till din arbetsplats?

Visst är det mycket att tänka på inför bröllopet och hur man vill ha det. Kanske kommer på det i efterhand hur jag egentligen vill ha det :)
Nääh, men allt kommer bli hur bra som helst.

Susanna sa...

Mikael - När man har en gammal gräsklippare som man får dra efter sig i djup mossa kan det ge nästan samma ansträngning som en lätt löptur faktiskt. Eller ett återhämtningspass kanske?

På mitt ena jobb (är på två ställen) är ungdomshemmet låst så där kan de inte röra sig speciellt mycket, där finns en crosstrainer för dem att nöta konditionen på, och ett motionscykel. De används dock inte speciellt flitigt...