måndag 20 oktober 2008

Löpning, ridning, promenad, löpning och bodycombat

Lördagen började med en mysig bilresa ner till Skåne. Så fort vi kommit fram och hälsat på svärfamiljen svirade jag om till löparkläder och gav mig ut i skogen för en löptur. Den första efter förkylningen. Det gick sådär. Steget kändes tungt och konditionen ansträngd. Men jag ville väldigt gärna springa, så jag höll ut. 33 minuter tog rundan, 3 fler än den brukar och medelpulsen var hög, så min känsla av ansträngning var inte helt uppåt väggarna. Men det var åtminstone väldigt skönt med frisk luft efter bilresan, och naturen jag sprang i var fantastisk.

Klockan fyra på lördagen började den födelsedagsmiddag som var anledningen till skånebesöket, och klockan fyra började vinet serveras. Det blev en väldigt mysig kväll med mycket god mat och dryck.

Vackrast
På söndagens förmiddag följde jag med sambons syster E ut i stallet. E hade just köpt en ny häst, ett underbart vackert halvblod men som nästan såg ut som en Andalusier. Jag blev kär direkt! Så ståtlig och ädel. Lyckligtvis var E snäll nog att låta mig rida den nya skönheten. Kruxet var bara att den elvaåriga hästen bara var riden tre gånger sedan hon blev inriden då hon var tre år gammal. Med viss ängslan kravlade jag mig upp på hästryggen, och tur var det, för det visade sig bli en av de mysigaste ridturerna jag varit på.


E och jag skrittade ut i bokskogen, fram över gula löv och genom mossiga barrskogar. Helt salig var jag över den mäktiga känslan av att sitta på den underbara hästen i den fantastiska naturen, och E tvingades lyssna på diverse glada utrop från min sida. "Min" häst gick som en klocka, kollugn trots ovanan vid skogen. Det var såå underbart! Efter att E (som har sjukt bra hand med hästar) har gjort den vackra hästen till en hoppstjärna kanske det möjligtvis skulle passa perfekt att jag köper henne ;)

Finns det någon utsikt som slår denna?

Efter ridtur och smarrig tacolunch gick vi ut i skogen igen för en liten skogspromenad, denna gången i sällskap med E:s alltid lika glada hund. Kul!

Lycka!

Idag inledde jag dagen med en 40 minuter lång joggingtur med en medelpuls på 80 % av max. Idag kunde jag lyckligtvis njuta lite mer av turen, även om det kändes lite tungt i början av turen idag också. Efter 10 minuter lossnade det och löpningen blev bekväm och till sist njutningsfull. Härligt att få springa en runda innan vi packade in oss i bilen och styrde upp till Göteborg igen.

Slutligen tränade jag Combat ikväll. Ett teampass med världens bästa Pernilla och en av hennes lärlingar. Grymt kul klass! Energin bara sprutade från scenen, och man kunde inte annat än att ta in fullt från första slaget. Lite varmt och trångt blev det dock av den fullbokade (såklart) salen, men vad gör det när man har fullt upp med att insupa den härliga atmosfären? Dagens andra och sista pass resulterade i 51 minuters träning med en medelpuls på 85% av max, och en maxpuls på 94% av densamma.

Nu ska jag sätta mig och skriva ner min för hand nedklottrade matdagbok för att kunna maila den till Andréa och låta henne få börja analysera. Så spännande!

(Tack E för bilderna och ridturen!!)

7 kommentarer:

Löpning & Livet sa...

Ja köp hästen!! :D Fatta vad jag kommer att hänga med dig hela tiden :)

Susanna sa...

Haha, en fördel till alltså? Usch, det är så sjukt beroendeframkallande med hästar. Jag blir lycklig bara jag ser en liksom. Varför inte unna sig en då ;) ?

Anonym sa...

Haha, jo klart du ska. :) Tack så jätte mycket. :)
Såg att du rider, rider du mest lite ibland bara, eller på ridskola lr egen häst lr så? :) Fin blogg.

Sofy sa...

Åhhhhhh. Nu är jag så avis att jag kan dö. Vad fint, vad vackert, vad härligt och vilka roliga aktiviter!!!

Susanna sa...

Jen - Tack :D Svarade i din blogg.

Sofy - Jaa det var verkligen en härlig helg! Problemet var bara att åka ifrån hästen sen :( Vill ju ha en egen!!

Anonym sa...

Feffaklumpen sa att du får komma och rida henne när du vill =)
Jättetrevlig blogg du har också, särskilt när du säger så snälla saker om mig och mina djur ^^

Ps. PRE heter det ju! ^^

Sanna sa...

Hästar är underbara :-)