fredag 12 juni 2009

Yoga

Efter att ha varit väldigt mycket bättre ett par månader har min rygg blivit lite sämre igen de sista veckorna. Vad jag kan lista ut kan det bero på någon av de två saker jag ändrat på den senaste tiden.
1. Jag har inte yogat på en månad.
2. Jag kan inte längre knäcka till ryggen på egen hand exepmelvis i rygglyftsställningen på gymmet.

Punkt nummer två kan jag inte göra något åt. Jag kan inte knäcka ryggen längre helt enkelt. Jag tror och hoppas det beror på att jag med vinterns trägna coreträning har byggt upp starkare stabiliserande muskler som skyddar min ryggrad från dessa mildare former av yttre manipulationer. Logiskt sett borde det leda till att jag a) i mindre utsträckning kommer kunna gå och småknäcka ryggen själv när jag känner mig stel och b) att det nu bara är en kiropraktor som kan knäcka min rygg, men att detta kommer krävas mer och mer sällan allteftersom mina stabiliserande muskler skyddar min rygg mer och mer.

Anywho, då kvarstår punkt 1. Yogan. Sedan min favorityogalärare gick på mammaledigt för en månad sedan har jag inte riktigt känt mig motiverad att yoga. Jag vet att sannolikheten är väldigt liten att hennes ersättare ens är inärheten av lika bra som hon var. Men samtidigt har jag såklart saknat yogan, och då dessutom märkt att ryggen blivit stelare.

Idag vaknade jag med en superstel kropp och kanske en lite konstig känsla i halsen. Yoga skulle alltså passa ganska mycket bättre än ett rygg och magträningspass idag. Sagt och gjort begav jag mig till gymmet och hann med ett par viktiga ryggövningar innan yogan satte igång.

Det var en bra yogaklass. Tjejen som ledde det var duktig och klassen var ganska varierad och passade mig bra. Många bakåtböjningar och ryggvridningar som får min rygg att slappna av, och många krigare som får mitt sinne att fokusera.


Älskar alla former av krigare och bakåtböjningar, och kombinationen är oslagbar!



Nu sitter jag här framför datorn med en kopp jordgubbste och en rygg som känns härligt ledig, och konstaterar mer än nöjt att jag idag inleder en och en halv veckas semester. Skål för det!

3 kommentarer:

Lotta sa...

Åååh, har inte yogat på länge och känner hur jag blir stelare och stelare för varje dag som går.. Jag har alltid varit vldigt rörlig, men nu.. Dags att ta tag i detta me dyogan igen nu innan man förtvinar helt..

Löpning & Livet sa...

oj, ännu mer semester? vissa har det bra ;)

Susanna sa...

Lotta - Ja löpning och styrketräning all ära men det gör ju inte direkt en smidig... Yoga är så skönt avslappnande för sinnet också!

Andréa - Ja,typ. De ringde nyss och vill jag jobbar dygn imorgon men sen blir det en veckas semster iaf :)