söndag 14 juni 2009

Långpass i Skatås (pass 3, vecka 7)

Pass enligt schema:
Långpass på 5+5 km jogg eller 2*36 minuters löpning med 2 minuters gång mellan blocken.

Känsla innan passet:
Sista arbetspasset innan ytterligare en semestervecka avverkat. Härligt! Benen var dock inte riktigt återhämtade från onsdagens styrketräning och har bränt så fort jag ens tittat på en trappa de senaste dagarna...

Min plan:
Mätte ut en sträcka på 9,9 km grusväg i Skatås. Åttan (som egentligen är runt 7,7 km) plus joggen dit och hem blev lagom. Tidsmässigt hade jag inget mål, utan ville koncentrera mig på att springa i ett tempo som kändes bra pulsmässigt.

Känsla under passet:
Det var fullt av folk i Skatås! Jag gillar inte att ha fullt av folk kring mig när jag springer. Det är jobbigt att runda barnvagnar och rycka till när cyklister svischar förbi. De första kilometrarna försvann därför utan att jag hann njuta ordentligt. Någonstans i mitten av rundan fann jag mig äntligen ensam i skogen och började springa med den medvetna känslan av att jag älskar löpning i skogen. Så underbart det var! När jag dessutom började närma mig målet och märkte att jag skulle kapa flera minuter jämfört med en liknande sträcka som sprangs förra veckan ökade såklart lyckokänslorna och jag sprang i mål stolt och stark.

Mitt pass:
9,9 kilometer på 75 minuter, medelpuls 80%, tempo ca 7:30.
Hur suveränt är inte det? Förra veckan sprang jag en liknande runda fast på 82 minuter! Helt galet!!

Krämpor:
Blev bitvis lite stel och öm i knäna.

Övrigt:
Idag var det nypremiär för vätskebältet under långpasset. Det kändes såklart lite bylsigt och tungt, men jag upplevde det som att den relativt lilla mängden energidryck jag hade med mig (råkade blanda för svag, och hade bara med mig två flaskor) verkligen gav mig en extra skjuts. Återigen kändes backarna planare än vanligt, och rundan kortare än sist. Super!

Inför nästa pass:
Imorgon drar sambon och jag iväg på en minisemester. Ingen löpning då, snarare aktiv vila i form av promenader. Nästa vecka är alltså återhämtningsvecka med bara två pass, och planen nu är att springa det ena på tisdag och det andra på torsdag. Även om det känts som om kroppen kan behöva lite återhämtning är hjärnan inte alls med på noterna och vill springa hela tiden, så förbered er på många frustrations- och gnällinlägg ;)

6 kommentarer:

Snorkkis sa...

Men vilken snyggo! :)

Låter som om du har ett visst flyt i löpningen nu; härligt! Och att förbättra tiden trots träningsvärken. Ha en skön liten semester!

Dessi sa...

Det här blir ju bara bättre och bättre! :) Det är jättekul att läsa om dina rundor med marathonprogrammet. Go go go!!! :D

Malena sa...

Jag vill också springa hela tiden :-)

Vilken utveckling på tiden, bra jobbat!!!

Ha en härlig minisemester!

Malena sa...

Nu har jag länkat till dig!

Lotta sa...

Du är så disciplinerad att man blir grön av avund! :) Snyggt jobbat med kapandet av minuter!

Susanna sa...

Snorkfröken - Tack :D Ja det är så härligt när träningen flyter på, gäller att komma ihåg länge sen...

Dessi - Ja det kan ju inte bli annat ;) Så kul att ha folk som följer mig, tack för supporten!

Malena - Men det gör du ju :) Tackar tackar, och jag tänkte länka till dig också när jag väl tar tag i den där länklistan någon dag.

Lotta - Ja några fördelar får man se till att hämta ur sin ordningsmani ;)