lördag 27 juni 2009

Långpass (marathonpass 4, vecka 9)

Grill- och vinplaner för lördagskvällen satte stopp för mina kvällslöpningsplaner, därför ringde min klocka vid 06.45 idag. Jag gick upp, åt lite frukost (svårt att äta ordentligen när man halvsover), drack massvis och gick och lade mig och sov en och en halv timme till. Strax efter nio stod jag färdigmunderad och redo för mitt långpass, lite trött konstaterande att temperaturen visst redan låg över 25 grader...

Pass enligt schema:
10 kilometer långpass, 74-80 minuter, eventuellet med gånginslag.

Känsla innan passet:
Inte så pepp faktiskt. Lite lätt odefinierbar huvudvärk och stel i vader och benhinna. Något som var bättre var den härliga träningsvärken i ryggen efter ett par set rodd igår, och kanske lite efter yogan. Excellent!

Min plan:
Springa lugnt och behagligt, men medveten om att temperaturen kanske skulle stressa upp pulsen lite.

Känsla under passet:
Jag satte igång och det gick sakta. Skogen var varm och det var visst flera sträckor som låg i direkt solljus. Jag trodde att jag efter gårdagens aktiva vila (yoga) skulle vara pigg och fräsch i kroppen men så var det inte.

Jag försökte springa avslappnat och hålla pulsen låg men den sprang iväg högt så fort jag tog mig framåt. Inte mycket att göra åt, nu var det varmt och kroppen fick visst kämpa lite extra.
I några av backarna passade jag på att gå en del för att lugna pulsen, och jag drack upp alla mina fyra flaskor vatten.

Mitt pass:
Cirka 11 kilometer på 84 minuter.
Medelpuls: 82%
Tempo: 7:38

Inför nästa pass:
Måste jag planera mina pass lite bättre så att jag faktiskt kan springa så lugnt som jag borde på långpassen och ändå kunna ta mig frammåt. Det har varit en ganska tuff träningsvecka och det är väl inte konstigt att kroppen är lite sliten, så nu blir det skönt med vila ända tills måndag kväll som det verkar.

Resten av dagen kommer nu spenderas liggandes på en filt i skuggan med en god bok. Vattenmelon finns på kylning (så läskande!) och det vita vinet likaså. Ha nu en riktigt härlig sommarkväll!

5 kommentarer:

Malin sa...

Bra jobbat! Nu får man visst gå upp sjukt tidigt för att kunna springa i en behaglig temp. Men jag klagar inte! Det är ju underbart med sommar & sol! ;)

Dessi sa...

Vad härligt! Vad duktig du är! :) Pirrar alltid till i mig när du skrivit ett inlägg om din löpning. Kan sitta och läsa varje inlägg flera gånger (vadå besatt?!) :D

Idag (sön) fick jag smaka på lantlivet jag med. Inte helt fel :)

Anonym sa...

Hej! Tack för besöket hos mig. Jag ser att du springer enligt marathons programmet! Kul!
Heja heja!
Du får gärna komma till mig och träna med Dessi och mig :)

Kram.

Malena sa...

Mycket disciplinerat att stiga upp och äta först. Jag funderade på detsamma men min karaktär svek mig :-)

Bra jobbat!

Susanna sa...

Malin - Ja antingen det eller springa jättesent men då är det ju svårt att somna sedan. Men det är riktigt härligt sommarväder!

Dessi - Tack så jättemycket!! Haha, roligt att höra att du är engagerad i mig :D
Visst är det underbart att springa ute på landet? Jag gillar känslan av att vara ensam i skogen utan folk som iaktar en.

Coyntha - Ja det är riktigt roligt! Tack för peppet :) Skulle vara underbart roligt att springa ihop, bor lite långt ifrån varandra bara :(

Malena - Ja men jag var riktigt trött och gick kisandes ut i köket, haha.