tisdag 2 juni 2009

Helkroppsstyrka á la Fitness Magazine

Enkelt på pappret blev intensivt i utförnadet.



När jag studerade helkroppsprogrammet som följde med senaste Fitness funderade jag över om det verkligen skulle kännas att man tränat igenom kroppen när man inte har tillgång till varken motstånd eller vikt. Efter att ha testat tvivlar jag definitivt inte längre...

Passet började lite lugnt och behagligt med knäböj och rotation. På 30 sådana hann man få upp både värme och flås. Därefter följde enbensböj vilket var riktigt tungt. För mig fungerade det inte att ha det inaktiva benet i luften för då kom jag inte alls djupt, så jag lät det vila på marken. Då lyckades jag göra de 10 repsen per ben som programmet ville. Efter detta följde draken vilken ni ser ovan. Skönt att få vila hjärtat lite!

Pulsmoment ett följde härnäst; trestegshopp. Flås och benstyrka på samma gång.

Nu följde en serie armhävningar. När jag studerade dessa i tidningen blev jag först lite besviken eftersom jag uppfattade att de alla primärt involverade bröstmusklerna (som jag egentligen inte ska träna), men så var det visst inte alls! Först ut var armhävningar med vridning upp till sidoplanka vilket såklart tog på bröst, men sedan kom diamantarmävningar som brände ordentligt i triceps. Dessa var riktigt tunga, även fast jag gjorde dem på knä. Häftigt! Kul med ytterligare en tricepsövning man kan göra utan vikter.

A team armhävningar eller axelarmhävningar följde härnäst. Även detta var bra mycket tyngre än man trott. Jag säger bara att om ni tänkt som jag att det här nog är ett ganska enkelt program - testa! Ni lär inte bli besvikna!


Löparen användes som pulsmoment och följdes av höftlyft. Därefter var det dags för ryggträning i form av jorden runt. Fram med armarna, bak till svanken och fram igen. Här tyckte jag det blev för lätt och lade till en vikt i händerna.

Till sist utfördes en magövning och ett pulsmoment. En omgång av programmet tog cirka en kvart för mig att genomföra och gav en medelpuls på 69%. Inte illa! Idag gjorde jag två cirklar innan jag bytte fokus och körde ett par renodlade ryggstyrkeövningar, eftersom det är vad jag ska lägga krut på.

Tilläggas bör också att jag har rejäl träningsvärk i magen idag, speciellt i sidorna. Det ska bli spännade att se hur kroppen känns imorgon!

9 kommentarer:

Cizzi sa...

Programmet är toppen =) A-team armhävningarna är en given favorit på mina pass nu. Ska nog använda hela programmet på mina deltagare imorgon.

Susanna sa...

Cizzi - Ja det var det verkligen! Kul med ett program man faktiskt kan använda!

Malin sa...

Jag tillhör en av dem som gillar träningsvärk! Kalla mig knasig, men jag vill att det ska kännas att jag har tröttat ut musklerna ordentligt! :)

Susanna sa...

Malin - Me too. Det var det jag menade, var rädd att det inte skulle kännas imogon. Men det kommer det nog att göra :)

J sa...

Ja vi prickade riktigt br väder :)
Oj att du erkligen tränar utanför ett gym, det funkar inte för mig om ingen står och bestämmer över mig. Bra jobb!

Sara sa...

det är så underbart att se dina bilder!! älskar naturen hos dig - och att du tränar där. värsta paradiset!

Lotta sa...

Fina bilder och kul recension! ..får leta reda på senaste tidningen i högen av alla ndra och testa programmet!

Ebba sa...

Åh, perfekt att köra på landet i sommar =) Litar på dig när du säger att det är bra ;)

Susanna sa...

J - Hehe tack. Jag gillar faktiskt att träna helt själv och slippa tänka på alla andra runtomkring mig. I alla fall när jag styrketränar. I gruppträning däremot är det underbart att vara många.

Sara - Vad roligt! Ja det är verkligen fint här, älskar hur lugn man blir av att befinna sig här.

Lotta - Tack så mycket! Det tycker jag absolut att du ska göra, det var verkligen bra!

Ebba - Det är det verkligen, man behöver faktiskt ingen utrustning alls, och ändå tränar man igenom nästan hela kroppen. Riktigt bra!