söndag 21 juni 2009

Uppstartslångpass (pass 1, vecka 8)

Försök till (core)stjärna bakom midsommarstången...


Pass enligt schema:
5+5 km jogg med 2 minuters gång emellan.

Känsla innan passet:
Efter dagar av firande och mindre hälsosamma drycker kände jag ett stort sug efter att få springa.

Min plan:
Idag fick jag sällskap av en nära vän på löpturen. Hon bor längs med en perfekt skogsrunda som jag brukar springa. Den är 6 kilometer lång. För att kunna springa så mycket som möjligt ihop med henne sprang jag till henne, sedan sprang ett varv ihop, och så sprang jag hem igen. För min del blev det 12,4 kilometer. Lite längre än planerat och kanske inte jättesmart att lägga direkt efter en vilovecka, men vad gör man inte för lite sällskap?



Känsla under passet:
De där första löpstegen var himmelska! Som jag saknat dem och känslan de ger. Efter ett tag märkte jag att pulsen låg lite högre än den brukade, och där stannade den under hela passet, trots att jag sprang riktigt sakta ibland i försök att få ner den. Det var jättekul med sällskap, speciellt när jag skulle springa så långt, för det gjorde att rundan kändes mycket kortare! Dock gjorde nog försök till konversation att pulsen blev ytterligare lite ansträngd. Men vad gör det, jag sprang faktiskt 12,4 kilometer (delvis i skogen) idag. Det är inte illa!

Mitt pass:
12,4 km på 101 minuter, medelpuls 82%.

Krämpor:
Inte en enda tanke på varken vad eller benhinna faktiskt, och ingen stelhet nu efteråt heller. Vilan var nog extra bra för dessa områden.

Inför nästa pass:
Nästa vecka springer jag fyra pass. Eftersom jag sprang så långt idag lägger jag in styrka imorgon och springer nästa veckas första pass på tisdag.

5 kommentarer:

Löpning & Livet sa...

Över 12km!! Det är ju hur långt som helst ju! Du är grym (och snygg)! :D

Dessi sa...

Åh! Jäklar vad du springer! Bra jobbat! :) Krämpor förresten? Mina lår är helt mördade sen milen häromdagen. Igår var jag så stel att det knappt gick att gå :S Haha!

Malena sa...

Superbra bild på dig, du är jättefin! För att inte nämna jätteduktig!

Heja!

Cizzi sa...

Kanonbra jobbat! Jag ska också börja följa det programmet nu =) Det är ett kanonbra upplägg för mig att komma iväg på genomtänkta pass och inte bara irra runt i spåret. Målet för mig är inte att genomföra ett eget marathon (inte just nu i alla fall) utan att komma in i löpningen och bli förälskad ;)

Susanna sa...

Vad ni är fantastiska och snälla!

Andréa - Ja det är nog näst längst eller så tror jag, och det konstiga är att det inte ens kändes långt. Bra.

Dessi - Haha, du skulle nog inte vilja byta ben med mig idag ;)

Malena - Tack så mycket, vad snäll du är!

Cizzi - Vad kul! Jag tyckeratt det har varit till stor hjälp att ha ett program att gå efter. Dels för att slippa tänka ut pass själv, men också för att det är ihopsatt av någon som vet en del om hur snabbt man kan öka sträckan för att inte förta sig exempelvis. Lycka till!